x تبلیغات
مرجع تخصصی مقالات خرید بالالبر

چگونگی استفاده از بالابر صنعتی ثابت

 


آسانسور صنعتی ثابت
بالابرهای صنعت ثابت یک کدام از انواع بالابرها برای جابجایی بار با کاربرد صنعتی می‌باشند. این نوع بالابر بصورت ثابت (غیرمتحرک) در محلی مشخص و معلوم (چاه بالابر) نصب و راه اندازی می شود. بالابر صنعتی باربر درتناسب با حالت افتتاح و ساختمانی منحصر حمل بار طراحی میگردد.

بالابر صنعتی چیست؟
یکی‌از گونه های بالابرهای باربر ثابت بالابر صنعتی می باشد. بالابر صنعتی ماشینی میباشد که در یک مکان ثابت نصب می‌شود و جابجایی بار فی مابین دو یا یک‌سری ایستگاه کاری در ترازهای مشخص خرید بالابر یا نامشخص را ایفا می دهد. در‌صورتی‌که ترازها تعریف‌و‌تمجید شده باشند (مانند تراز طبقات ساختمان) به آنان ایستگاه کاری گفته می‌شود. در غیر اینصورت برای ارتفاع جابجایی محدود بالابر دقیقا در تراز مورد نظر کاربر بصورت متغیر توقف خواهد کرد.

بالا بر ترولی بر باری

گونه های بالابر صنعتی
بالابرهای صنعتی را میتوان مبنی بر متغیرها و مختصات فنی و ساختاری تقسیم  بیسون صنعت بندی نمود. در تحت برخی از انواع بالابرهای صنعتی که بطور معمول گزینه به کارگیری قرار میگیرند شرح داده میشوند.

بالابر صنعتی متحرک
همان گونه که گفته شد یک کدام از مهم‌ترین فاکتورها در دسته بندی بالابرها ثابت یا متحرک بودن آنهاست. البته باید دقت داشت که ثابت یا متحرک بودن به تکان افقی بالابر اشاره دارااست. بالابرهای ثابت صنعتی معمولا در کارخانجات، انبارها، دکان های بلندمرتبه و … آیتم استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بالابرهای صنعتی وظیفه جابجایی بارهای سنگین در میان طبقات معین را برعهده دارا‌هستند. بالابرهای صنعتی متحرک بطور معمول در کارگاه هایی که نیاز به جابجا کردن محدود بار در زمان و جنبش آن بصورت افقی وجود دارااست به کار گیری میشوند. برای مثال بالابرهای صنعتی متحرک میتوان به میز بالابر هیدرولیک اشاره کرد.

اشکال بالابر مطابق نوع کابین و درب
نوع کابین و درب بالابر یک کدام از ویژگی های اساسی آن در دسته بندی می باشد. بالابرهای صنعتی طیف وسیعی از گونه های کابین و درب را در برمیگیرند. این نوع بالابرها ممکن میباشد در برخی کاربردها فارغ از کابین و درب طراحی شوند. در‌این‌صورت‌ یک کفی ( پلتفرم) متحرک بار را میان طبقات جابجا میکند. پلتفرم یا کفی قادر است دارای حفاظ هایی برای ایمنی بیشتر باشد. از سوی دیگر برخی از بالابرهای صنعتی مجهز به کابین های به طور کامل پوشیده از دیواره و سقف هستند. همچنین این بالابرها بمنظور پناه امنیت بیشتر برای کاربران درب های کابین و طبقات مجهز می‌شوند.

کاربردهای آسانسور صنعتی
بالابرهای صنعتی در بخش اعظمی از محیط های کاری کاربرد دارا‌هستند. در زیر به برخی از کاربردهای اصلی این نوع بالابرها اشاره کردیم.

کارخانجات و کارگاه های صنعتی
مغازه های بزرگ
انبارهای محافظت محصول و مواد اول
صنایع نفت و گاز پتروشمی
صنایع دفاعی و نظامی
گونه های سیستم محرکه بالا بر
سیستم محرکه بالابرها بر پایه ی حالت ساختمانی و بهره‌برداری مانند طول مسیر، تعداد توقف، ظرفیت بار و …تجهیز میگردد. مهمترین سیستم محرکه های آیتم استفاده در انواع بالابرها، هیدرولیک، وینچی و کششی می‌باشد.

بالا بر هیدرولیک صنعتی
متداول ترین و مناسب ترین سیستم محرکه برای گونه های بالا بر صنعتی، مکانیزم هیدرولیک است. بالابرهای صنعتی معمولا با ظرفیت نسبتاً زیادی طراحی میگردد. با تمرکز به کاربرد آنان که اکثر وقت ها حمل بار در کارخانجات و ساختمان های صنعتی می‌باشد تحمل ظرفیت بار موردنیاز یک کدام از خصوصیات اصلی گزینه انتظار می‌باشد. همچنین به دلایل متعدد به عنوان مثال ایمنی ترجیح به حرکت بالابر با سرعت های پایین تر میاشد. این دو ویژگی در سیستم های هیدرولیک تماماً هماهنگ می‌شود.

بکارگیری سیستم هیدرولیک در گونه های بالابر مزایای دیگری نیز پیش رو قرار می دهد که پیرو مورد استیناف قرار خواهد گرفت.

بالابر سنگین باربر هیدرولیک

آسانسور صنعتی وینچی
بعداز سیستم هیدرولیک بالابرهای وینچی کاربرد بیشتری دارا هستند. در مقایسه، سیستم های کششی بالابرهای وینچی ساده تر و اقتصادی تر می باشند. بالابرهای وینچی مکانیزم عملکرد بسیار معمولی ای مانند چرخ چاه دارا‌هستند. روش فعالیت بالابر مبتنی بر گردش یک قرقره متناسب از طریق الکتروموتور گیربکس میباشد. با جنبش موتور گیربکس قرقره سیم بکسل را به دور خود می چرخاند. با چرخش سیم بکسل دور قرقره کفی بالا بر در یک جهت جنبش میکند. همچنین با چرخش بر خلاف جهت قرقره کفی بالا بر نیز در جهت معکوس حرکت میکند.

بالا بر وینچ در مقایسه با سیستم هیدرولیک مصرف انرژی بسیار بالاتری دارااست. همچنین تامین ایمنی مورد نیاز در بالابرهای وینچی خلل تر است.

آسانسور کششی (وزنه تعادلی)
برخی از بالابرها از طریق مکانیزم کششی و با کمک وزنه های تعادل کار میکنند. این نوع مکانیزم که در اغلب آسانسورهای مرتفع مشاهده میشود و بیشتر در بالابرهایی با ارتفاع جابجایی بسیار بلند مورد به کارگیری قرار می گیرد. نصب و فعال سازی اصولی بالابرهای وزنه تعادلی در مقایسه با سیستم وینچی غامض تر میباشد. با این هم اکنون دو ویژگی مهم این نوع بالابرها عبارت میباشد از سرعت بالا و مصرف انرژی تحت.

به واسطه وزنه های تعادل مصرف برق لازم موتور به نحو چشمگیری کاهش می یابد. مقایسه مصرف برق بالابر کششی و هیدرولیک مقداری بغرنج تر میباشد. در شرایطی‌که چه در سییستم های هیدرولیک موتور با اقتدار بالاتر به عمل می رود اما موتور درحرکت رجوع و برگشت بالابر بی سر و صدا میباشد.

اجزای بالابر صنعتی هیدرولیک
آسانسور هیدرولیک باربر دربرگیرنده اجزا و قطعات هیدرولیکی، مکانیکی و الکتریکی می باشد. به‌دنبال به مهم ترین اجزا هیدرولیک آسانسور اشاره می‌گردد.

جک و پاوریونیت هیدرولیک بالا بر
مهمترین قسمت نیروی محرکه بالا بر هیدرولیک جک و پاوریونیت می باشد. جک بالا بر استدلال جنبش دهنده کفی یا کابین است. تکان جک از طریق جریان روغن پایین فشار صورت می‌گیرد. جریان روغن و در اختیار گرفتن آن در بالا بر نیز از طریق پاوریونیت تشکیل داد میشود.

پاوریونیت متشکل از یک پمپ هیدرولیک برقی (کوپل شده با یک الکتروموتور)، شیرهای در اختیار گرفتن جریان، تانک روغن و برخی ادوات هیدرولیکی دیگر میباشد. هماهنگی و محاسبات صحیح جک و پاوریونیت بعنوان یک سیستم مرتبط به مراد سعی مناسب بالابر ضروری می‌باشد.

تشکیل داد جک و پاوریونیت بالابر هیدرولیک بایستی توسط شرکتهای کارشناس در موضوع بالا بر و بالا بر صورت گیرد. زیرا قطعات کیفیت خوب و ایمن گزینه استفاده در بالابر هیدرولیک مشابه سیستم های آسانسور هیدرولیک هست.

کفی یا کابین بالابر صنعتی
بخشی از بالابر که جنبش میکند و بار را جابجا مینماید پلتفرم (کفی) کابین هست. در تناسب با وضعیت کاری و بهره برداری از دستگاه، بالا بر با کفی یا کابین صنعتی طراحی و ایفا میگردد. اگرچه بکارگیری یک کابین به طور کاملً پوشیده با دیوار و سقف بسیار ایمن تر است. اما در برخی موردها به دلیل وضعیت خاص کاربری استعمال از یک کفی بالا بر کاربرد بیشتری دارد. در اینگونه وضعیت می بایست راهبرد های ایمنی سختگیرانه ای در کارخانه برای کاربری بالابر تدوین و به اجرا در آید.کابین در بالابرهایی که در ساختمان ها و کارخانجات بمنظور حمل بار آیتم استفاده قرار می گیرد بایستی دارای ویژگی های خاصی باشد. مهمتر از هر چیز در ارتباط با کابین های صنعتی استحکام و مقاومت در ازای گونه های نیروهای وارد به دستگاه میباشد.

کابین های صنعتی عموماً د رمعرض بارگیری و تخلیه بارهای سنگین از راه‌های گوناگون می‌باشند. به این ترتیب لازم میباشد در عوض نیروهای استاتیک و دینامیک در جهات مختلف مقاوم باشد. این نیروها در تناسب با ساختار ریل و جک در گونه های بالا بر صنعتی هیدرولیک و کششی گشتاورهایی ساخت میکنند که می بایست در طراحی لحاظ شوند.
 

نحوه کار با بالابر رستورانی کششی

  

 
بالا بر غذابر یا این که بالا بر رستورانی عنوانی میباشد برای دستگاه های آسانسور اثبات برای حمل طعام یا این که هر سیرتکامل مواد غذایی. این نوع بالابرها در بخش اعظمی از ساختمان ها برای مثال رستوران ها گزینه استعمال قرار گرفته و انتقال خوراک دربین طبقات را سهل و آسان می نمایند. بالابرهای غذابر حمل سینی با عناوینی به عنوان مثال بالا بر سینی بر، آسانسور پیتزا بر، آسانسور کافی شاپ، بالا بر خدمت، مون شارژ خرید بالابر و دامپ ویتر شناخته میگردند. کابین این بالابرها بایستی در تطابق با ملزومات بهداشتی پیاده سازی خواهد شد.
 
کاربرد آسانسور رستورانی
در هر ساختمانی با نیاز به حمل و انتقال خوراک یا این که مواد غذایی فی مابین  بیسون صنعت طبقات می قدرت از آسانسور رستورانی یا این که بالا بر آشپزخانه بهره برد. بعضی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه عبارت اند از:
 
رستوران ها
فست فودها
تالار های غذاخوری
کافی شاپ
منو باز اداره ها، دانشکده ها و مرکز ها همگانی
مریض‌خانه ها
بالا بر غذابر رستورانی
کابین بالا بر غذابر سینی بر
کابین آسانسور رستورانی غذابر به طوری استانداردسازی گردیده که ملزومات بهداشتی آیتم اعتنا قرار گیرند. جداره های داخلی کابین، کف و سقف تماما با ورق استیل استنلس پوشش گرفته اند و قابلیت و امکان شستشوی مکرر دارا‌هستند.وضعیت بهره‌برداری، نوع ظروف و ولی موقعیت ساختمانی محل بعدها کابین را گزینش میکند.
 
بعدها کابین رستورانی
بعدها کابین بالابرهای غذابر در تناسب با نوع ظروف یا این که سینی متداول در رستوران یا این که کافه در لحاظ گرفته میگردد. بطور معمول این اندازه می بایست بنحوی باشد که یک سینی با پاره ای مسافت در دیواره ها براحتی باطن کابین مکان گیرد. بعد ها کابین ساده آسانسور غذابر سینی بر پهنا ۵۰ عمق ۴۰ و طول ۵۰ سانتیمتر دارااست. اما بعدها کابین با اعتنا به حالت ساختمانی قابل تغییر‌و تحول میباشد. اما در صورتی بعد ها بزرگتری متبوع باشد می بایست گنجایش دستگاه نیز ارتقا یابد.
 
کابین آسانسور
 
جهت ورود و خروج کابین
در بیشتر کاربری ها کابین از سه طرف بسته و یک طرف برای ورودی گشوده میباشد. ولی در برخی مواقع، وضعیت ساختمانی غامض خیس میباشد. احتمال اینکه بارگیری از دو ضلع متعدد باشد نیز وجود داراست. از جمله، کابین های تونلی از دو سمت مقابل بارگیری می گردند. یعنی در یک پایانه از یک سمت پیاله وارد آسانسور می‌شود. در پایانه دیگر از سمت مقابل بیرون میشود. همینطور کابین هایی با ورودی همسایه قابلیت پیاده سازی دارا‌هستند.
 
تعداد طبقه کابین
بطور معمول کابین آسانسور رستورانی دارنده یک طبقه میباشد که از لحاظ طول آن را به دو نصیب تقسیم می نماید. اما در شکل ضرورت و نیاز کاربری قابلیت و امکان پیاده سازی و تشکیل داد با سه قسمت یعنی دو طبقه نیز وجود دارااست. طبقات می بایست از فرآورده استیل باشند. همینطور بایستی در محل متبوع بصورت دایم سفت گردیده باشند. اتصالات یا این که می بایست با به کار گیری از جوشکاری استیل باشد یا این که با پیچ و مهره و هر اتصال دیگری از مال استیل صورت بپذیرد.
 
کالا کابین
کالا کابین همان گونه که گفته شد بایستی قابلیت شستشوی مکرر سوای احتمال اکسیداسیون یا این که زنگ زدگی را داشته باشد. براین اساس می بایست از استیل های ضد زنگ استعمال شود.
 
کابین بالا بر
 
درب آسانسور رستورانی
بالابرهای رستورانی غذابر می بایست دارنده درب محافظ طبقات باشند. این درب ها در پایانه های کاری اثبات گردیده اند و بایستی به سنسور یا این که قفل ایمنی مجهز شوند. در فقدان درب طبقات، در شکل عدم حضور کابین در پایانه بالا روزنه ورودی آن قادر است به پرتگاه تبدیل خواهد شد. برای ایمنی بالابرها رستورانی از گونه های درب می اقتدار استفاده نمود. یک کدام از گونه های درب های رایج آسانسور غذابر، درب گیوتینی میباشد. همینطور قابلیت استعمال از درب های کشویی افقی یا این که قائم به فراخور موقعیت ساختمانی وجود دارااست. درب لولایی نیز در بالابرهای آشپزخانه گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد.
 
سینی بر
 
خصوصیات فنی مون شارژ
خصوصیات فنی بالا بر رستورانی غذابر یا این که مون شارژ مشمول مشخصه های کلی پیاده سازی مثلا گنجایش، ارتفاع مسیر، تعداد توقف و … می‌شود. در پی به توضیح هر مورد از مورد ها پایین می‌پردازیم.
 
گنجایش بالا بر رستورانی
گنجایش توشه بالا بر رستورانی غذابر معمولا در بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در حیث گرفته میگردد. بالابرهایی با گنجایش فراتر نیز قابلیت و امکان پیاده سازی و تشکیل داد دارا هستند البته کاربرد چندانی برای رستوران نخواهند داشت. یک نکته حائض اهمیت در‌این ارتباط دقت به گنجایش اثر گذار میباشد. چراکه سیستم محرکه دستگاه قابلیت و امکان تحمل توشه بیشتری را داراست. بخشی از وزن مرتبط با کابین و متعلقات میباشد.
 
ارتفاع مسیر آسانسور غذابر
مثلا مهم ترین خصوصیات فنی بالا بر رستورانی غذابر ارتفاع مسیر آن میباشد. تراولینگ یا این که ارتفاع مسیر، مسافت عمودی کف اولی توقف تا کف واپسین توقف میباشد. از جمله یک بالا بر با دو پایانه و مسافت طبقات ۳ متر، ارتفاع مسیری متساوی سه متر دارااست. رتفاع انتقال بسته به تعداد طبقات مختلف میباشد.
 
تعداد توقف بالا بر رستورانی
خواسته از تعداد توقف، تعداد ترازهایی که تحت عنوان پایانه کاری قرار گرفته است. تعداد توقف ها میتواند ۲ پایانه یا این که بیشتر باشد. فرض فرمائید در رستورانی آشپزخانه در زیرزمین، تالار غذاخوری در همکف و کافه در طبقه نخستین آن میباشد. یک آسانسور مطلوب درین ساختمان دارنده سه پایانه یا این که توقف میباشد.
 
سیستم محرکه آسانسور
مراد از سیستم محرکه مکانیزم و امکانات نیرو محرکه برای تلاش بالا بر میباشد. آسانسور رستورانی می‌تواند با گونه های سیستم محرکه پیاده سازی و طراحی گردد. همه گیرترین سیستم های محرکه آسانسور غذابر عبارت اند از هیدرولیک، وینچ، کششی وزنه تعادلی.
 
برق موتور آسانسور
در پیاده سازی و اجرای بالا بر رستورانی سینی بر بایستی برق جانور در ساختمان سنجیده شود. جریان و تعداد فاز برق ساختمان در تعیین سیستم نیرومحرکه و گنجایش آن اثر بدون واسطه داراست. اکثر وقت ها دستگاه های مون شارژ می‌توانند با برق تکفاز نیز شغل نمایند.
 
بالا بر دوبل
 
آسانسور هیدرولیک غذابر
همان طور که تیتر شد یکی‌از شایسته ترین سیستم های محرکه بالا بر رستورانی هیدرولیک میباشد. در سیستم های هیدرولیک براحتی می قدرت حرکتی قابل انعطاف و معدود صدا تشکیل داد.این نوع دستگاه با به کار گیری از یک جک هیدرولیک و پاوریونیت فعالیت میکند. بکارگیری یک شیر در دست گرفتن کیفیت عالی قادر است حرکتی بسیار مناسب برای بالا بر ساخت و ساز نماید.
 
بالا بر رستورانی کششی
در بالابرهای رستورانی کششی از یک وزنه تعادل، فلکه، موتور و گیربکس به کار گیری میشود. مکانیزم همت مانند آسانسورهای کششی میباشد. دراین‌صورت سیم بکسل ها از یک سمت کابین را گرفته و بعداز عبور از فلکه موتور از سمت دیگر به وزنه تعادل بسته میگردند. وزنه های تعادل و کابین بایستی هر مورد ریل های مستقل منحصر به فرد خویش را داشته باشند. در‌این مکانیزم معمولا یک اتاق موتورخانه برای استقرار موتور و متعلقات در بالای دستگاه قرار می‌گیرد. می بایست دسترسی های مایحتاج برای سرویسکار به اتاق موتورخانه نیز مهیا خواهد شد.
 
آسانسور رستورانی کششی
 
آسانسور رستورانی وینچ
این سبک بی آلایش ترین وضعیت برای نصب آسانسور ساختمانی میباشد. مکانیزم وینچ با به کار گیری از یک موتور گیربکس، و یک درام یا این که قرقره کار می نماید. با تکان موتور سیم بکسل به دور درام توده می‌گردد. در‌این‌صورت‌ کابین به بالا تکان می نماید. با چرخش معکوس موتور سیم بکسل از به دور قرقره گشوده می گردد. در‌این حالت نیز کابین به تحت جنبش می نماید. موتورخانه در‌این سبک قادر است در تحت تعبیه گردد.
ط

اجزای اسانسور بالابر هیدرولیکی

 فروش بالا
Clair اولین و محبوب ترین تولید کننده آکاردئون آسانسور در خاورمیانه، طراح و سازنده ترولی کلاسیک، سازنده تریلر و نماینده قانونی سازندگان مطرح اروپایی در ایران است. پس از طی مراحل دقیق اجرای محاسبات و طراحی اولیه در امور مکانیکی، هیدرولیک و الکتریکی با کمک برنامه های Automation، Msc، Catia، Ansys Cad و سایر برنامه ها، طبق استانداردهای بین المللی و مدل های خارجی، اجرای نهایی انجام شد. بیرون نقشه های خود را خرید بالابر با همکاری واحدهای کنترل کیفیت و مشاهدات مربوطه برنامه ریزی، ویرایش و گردآوری کردند. تحقیقات و بهبودهایی بر روی این محصولات به منظور بهبود کیفیت و سطح رضایت مشتری انجام شده است.
اجرای پروژه های سفارشی بر بیسون صنعت  اساس نیاز مشتری نشان از قدرت فنی و مهندسی بالای این شرکت در ارائه خدمات و محصولات دارد.
آسانسور خانگی و صنعتی چیست؟
آسانسورها بدون شک یکی از مهم ترین وسایلی هستند که افراد برای رسیدن به مکان های نابینا و مرتفع به راحتی و با خیال راحت از آن استفاده می کنند و اقتدار آن در نقاط دورافتاده مرزوبوم در مکان هایی مانند مساجد، انبارها و سالن های ورزشی دیده می شود. اغلب این سوال پیش می آید که آسانسور چیست، آسانسور وسیله ای است که برای حمل، جابجایی و جابجایی افراد در موقعیت ها و زوایای مختلف و تثبیت دو سطح مختلف در خطوط تولید استفاده می شود. آسانسور تقسیم شده است. بالابر آزمایشی و بالابر سیار دو نوع هستند. بر خلاف تصور عمومی، بالابر با لیفتراک و بالابر و جرثقیل متفاوت است. نوع دیگری نیز وجود دارد که عمدتاً در صنعت ساختمان استفاده می شود و به آن آسانسور ساختمانی یا آسانسور مصالح می گویند که در قسمت ماشین آلات ساختمانی به تفصیل توضیح داده شده است.
شکل آسانسور
تاریخچه نکات فوق
مصریان باستان به عنوان اولین تمدن تاریخ شناخته می شوند که حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح از آسانسورهای بدوی برای انتقال ابزار و افراد از آسانسورهای ساخته شده از طناب و قرقره های چوبی برای ساخت اهرام استفاده می کردند. این امر عمدتاً به قیمت جان بردگان و کاربران تمام شد. به همین ترتیب، در تمدن ها و تمدن های ممتاز دیگر، مانند ایران و یونان باستان، برای ساخت تخت جمشید در ایران از آسانسور و در یونان باستان معابد آکروپلیس استفاده می شد.
بالا در یونان باستان
نمونه ای از آسانسور در یونان باستان
انواع فوق
آسانسور لاستیکی یا کابل زنجیری آسانسور
بالابرها از مکانیزم وینچ و کابل برای حرکت و حمل خودرو استفاده می کنند. ارزش آسانسورهای وینچ به دلیل زحمت زیاد بسیار کمتر از قیمت آسانسورهای هیدرولیک است اما به دلایل ایمنی و امنیتی برای جابجایی افراد زیر آسانسور توصیه نمی شود. اغلب این سوال مطرح می شود که وینچ چیست، ترکیب الکتروموتور، گیربکس و کابل در صنعت وینچ نامیده می شود. وینچ به گونه ای عمل می کند که نیروی محرکه تولید شده توسط موتور الکتریکی از طریق گیربکس به ترانسفورماتور منتقل می شود و گشتاور تولیدی باعث چرخش درام و در نهایت کابل ها می شود و منجر به حرکت رو به بالا کابین می شود. بالابرهای وینچ به دلیل استفاده از کابل و زنجیر ایمنی کمتری نسبت به انواع هیدرولیک دارند، اما با اضافه شدن سیستم های ضد سقوط و چتر نجات، این بالابرها نسبتاً ایمن هستند، اما برای جابجایی افراد در حالت باز توصیه نمی شود. تنها مزیت وینچ بالابر قیمت مناسب و فعال سازی سریع نسبت به بالابر هیدرولیک است. رایج ترین کاربرد مکانیزم وینچ برای مصالح ساختمانی و آسانسورها استفاده می شود.
بالاتر از وینچی
وینچی برمی دارد
تاپ هیدرولیک
بالابر هیدرولیک از یک سیستم هیدرولیک برای انتقال نیرو و انرژی استفاده می کند که از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: یک واحد قدرت، یک جک هیدرولیک و یک کابین موتور (خودرو). پاور یونیت باعث صرفه جویی در نیروی هیدرولیک مورد نیاز کانتینر برای بالا بردن و جابجایی کابین می شود، آسانسور هیدرولیک در بین آسانسورها قابل اعتمادترین است و نیازی به مصرف انرژی برای پایین آوردن کابین ندارد که باعث مصرف برق می شود. لازم نیست نگران پایین آوردن آسانسور در زمانی که برق نیست باشید. بالابرهای هیدرولیک به دو دسته جک مستقیم و جک غیر مستقیم تقسیم می شوند. مکانیزم های هیدرولیک عمدتا در آسانسورهای مسکونی، آسانسور مغازه، آسانسور رستوران و ویلچر استفاده می شود و زیبایی آسانسور و صدای محدود تولید شده توسط آسانسور بسیار مهم است و باید سرعت را کنترل کرد. کابین اگر بالا باشد، از بالابر هیدرولیک از بالا استفاده می کنیم.
شکلی از بالابر هیدرولیک.
بالابر هیدرولیک جک مستقیم
جک بالابر بدون واسطه به این معنی است که جک هیدرولیک مستقیماً زیر کابینت متحرک قرار می گیرد و با کنترل حرکت، پاوریونیت فعال می شود و روغن از طریق جک های هیدرولیک پمپ می شود تا کابینت بالا بیاید و حرکت کند. یک حرکت خواهد بود. منبع برای نصب پاور یونیت بالای دوشاخه عمودی و گرفتن جک هیدرولیک زیر کابینت کاملا ضروری است که منجر به ایجاد سوراخ در محل نصب و افزایش هزینه ها می شود.
بالابرهای هیدرولیک بدون جک میانی
روش کار بالابرهای هیدرولیک بدون جک مستقیم به این صورت است که پاوریونیت از جک های هیدرولیک و معمولاً از ساختمان دور می شود و روغن هیدرولیک از طریق شیلنگ به جک ها منتقل می شود و به بالابر منتهی می شود. تفاوت آسانسور مستقیم به کابین و آسانسور غیر متناوب در این است که بالابر بر غیر متناوب برتری دارد که باعث صرفه جویی در هزینه و نصب کامل آسانسور می شود.
واحد پمپاژ
اجزای ساختمانی هیدرولیک
ویژگی های بالابر هیدرولیک
بدون نیاز به موتور خانه
یک لرزش منعطف و خوب غیر از یک لرزش
من تو را دوست ندارم
امنیت عالی
مجهز به کلید توقف اضطراری
مجهز به میکرو سوئیچ در پایان دوره (حداکثر طول)
تجهیزات و سیستم های الکتریکی ویژه
انواع آسانسورها با توجه به ظرفیت و امکان حرکت.
آسانسور سیار
برای جابه‌جایی افراد در جهات و طول‌های مختلف، آسانسورهای متحرک یا افراد حمل‌کننده متحرک که به آسانسورهای شخصی معروف هستند، معرفی شدند. بر خلاف تصور عموم، بالابرهای سیار با جرثقیل و لیفتراک متفاوت هستند. آسانسورهای سیار به دو دسته با امکان و امکان دسترسی عمودی و آسانسورهای سیار با دسترسی عمودی و افقی تقسیم می شوند. این نوع بالابرهای متحرک را می توان در شرایط و زوایای صحیح تولید و با خیال راحت به کار برد.
آسانسور جمع و جور با دسترسی عمودی
این نوع تاپ متحرک هیدرولیک فقط می تواند فرد را به صورت عمودی حرکت دهد و دسترسی افقی را فراهم نمی کند. رایج ترین این ماشین ها آسانسورهای آکاردئونی هیدرولیک، آسانسورهای ریلی ستونی و آسانسورهای عمودی هستند. مکانیسم های بلند کردن آنها به طور جداگانه در هر بخش توضیح داده خواهد شد. بالابرهای سیار به کاربران کمک می کنند تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند و در عین حال به طول های دلخواه دسترسی داشته باشند. در بین آسانسورهای متحرک به عنوان ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین برای هر نفر با دسترسی عمودی رتبه بندی می شود. این آسانسورها عمدتاً برای نورپردازی تعویض، تعمیر، رنگ آمیزی، نصب بنر و اشیا در سالن های ورزشی، سالن های تئاتر و مساجد مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونگی کار بالابرهای مفصلی

  

 
۱) بالابرهای مفصلی
جهت دسترسی به ارتفاعات متعدد از ۱۰ الی ۲۵ متر، در هر نقطه ای که تعمیر، مراقبت و سرویس ها نیاز باشد، قابل استعمال هست. جنبش بازوهای (بوم) این سبک بالابرها به صورت کامل بوده و اقتدار مانور بالایی را ساخت می‌کند. این نوع بالابرها نیز دارنده انواع خویش مشوق (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا خرید بالابر این که قابل نصب بر روی خودرو و نبز قابل یدک بوده و دسترسی افقی از ۵ متر به بالا را تشکیل داد می‌کنند. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم به بالا متغیر میباشد.
 
بالابرهای مفصلی
 
 
 
۲) بالابرهای تلسکوپی
این نوع بالابرها دسترسی از ۱۲ متر تا ۱۰۰ متر را قابلیت‌پذیر میسازند. حرکت بازوی (بوم) این سبک بالابرها به طور تلسکوپ بوده و به همین استدلال دسترسی به طول بسیار زیاد را ممکن می‌سازد ولی در مقایسه با نوع مفصلی از توان مانور کمتر و نقاط کور بیشتری برخوردار بیسون صنعت است. برخی از سبک‌های این دستگاه دارنده یک بازوی متحرک آخری (Jib) یا این که اصطلاحاً فلای بوم، جهت دسترسی هرچه بیشتر به سطح عرش هست. این بالابرها نیز دارنده گونه های خویش جایزه (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا این که قابل نصب بر روی خودرو و نیز قابل یدک میباشند. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر میباشد و در برخی سبک‌های خاص به ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز میرسد.
 
بالابرهای تلسکوپی
 
۳) بالابرهای مفصلی-تلسکوپی
این نوع بالابرها دسترسی از ۱۴ متر تا ۴۵ متر را قابلیت‌پذیر می‌سازند. این نوع از بالا بر دارنده دو نوع بازو (بوم) یکی‌از با تکان بدون نقص مانند و دیگری با حرکت تلسکوپ مانند است. به همین جهت در مقایسه با گونه های مفصلی و یا این که تلسکوپی از اقتدار مانور بسیار زیاد و نقاط کور کمتری برخوردار‌است. بعضی از سبک‌های این دستگاه نیز دارنده یک بازوی متحرک پایانی (Jib)، جهت دسترسی هرچه بیشتر به سطح افق بوده که اقتدار مانور و سهولت به کارگیری را بسیار ارتقاء خواهد بخشید. این بالابرها نیز دارنده اشکال خویش پاداش (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا این که قابل نصب بر روی خودرو و نیز قابل یدک هستند. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر است.
 
اشکال بالابر و کاربرد آن
 
 
 
در پی بخوانید: شاول چیست؟
 
۴) بالابرهای عنکبوتی (Spider Lifts)
بالابرهای عنکبوتی بصورت شایان توجه قابلیت و امکان کار در طول را ارتقا میدهند. نیاز به فضای معدود و طول دسترسی بالا این بالابرها را حاذق می‌سازد تا از هر مانعی چهت نیل به دفتر کار به راحتی عبور کنند. پهنا معدود این نوع آسانسور در هنگام بسته گردیده عبور از درب‌ها را ممکن ساخته و در سبک‌های تسمه‌ای عبور از سطح های ناهموار خاکی، چمن و حتی بالاروی از پله امکان‌پذیر میباشد. نیروی محرکه قوی، قدرت مانور بالا و توزیع وزن مطلوب را در‌این بالابرها ضمانت می‌کند. پیاده سازی ویژه جک‌های جانبی اذن به کار گیری از بالا بر را تا شیب‌های ۴۰ رتبه به این دستگاه‌ها می‌دهند.
 
بالابرهای عنکبوتی (Spider Lifts)
 
۵) بالابرهای ریلی دستی (Push Around Platforms)
این بالابرها مدل، کم وسعت و پیاده سازی گردیده جهت اطراف‌هایی با سطح های کف با مقاومت پائین و آسیب پذیر است. این نوع پلاتفرم‌های الکتریکی جهت اطراف‌های داخلی با سطح هموار گزینه استفاده قرار می‌گیرد. بالابرهای الکتریکی تک ریل از طول ۷ الی ۱۴ متر جانور است، بسیار مدل بوده و امکان انتقال بسیار آسوده و بها تحت‌خیس دارند اما در قبال در مقایسه با دیگر بالابرها از گنجایش کمتر، جنبش‌های بیشتر، طول بسته گردیده بیشتر و قدمت کمتری برخوردارند. بعضی از انواع ۲ ریل و ۴ ریل نیز برای ارتفاعات فراتر وجود دارا‌هستند که در مقایسه با سبک‌های تک ریل از نوسانات کمتری برخوردار است و سکوی کار والا تری دارااست.
 
بالابرهای ریلی دستی (Push Around Platforms)
 
۶) بالابرهای قابل یدک
این نوع از بالابرها با قابلیت و امکان‌های چندگانه جهت به کار گیری در حوالی‌های داخلی و فرنگی با دسترسی طول ۵ الی ۲۲ متر ساخت و ساز گردیده و یکی‌از شایسته ترین گونه های بالا بر، برای استعمال‌های حرفه ای و یدک کشیدن در فاصله‌های وقت گیر به حساب می‌آید. وسعت کم و مدل بودن این ماشین‌ها به یاور چرخ‌های خودرویی مستعمل در آن، این قابلیت را آماده می‌نماید تا به هر تارنما کاری و سطوح ناهموار خاکی و شنی یدک کشیده گردد. جک‌های جانبی آن قابلیت و امکان تعادل و ثبت حتی روی زمین‌های ناهموار را دارا هستند. بالابرهای قابل یدک در گونه های تلسکوپی، مفصلی، مفصلی-تلسکوپی و آکاردئونی مو جود میباشند. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۰۰ کیلوگرم متغیر می‌باشد.
 
بالابرهای قابل یدک
 
پیرو بخوانید: اجاره خودروبر
 
۷) بالابرهای خودرویی/کامیونی (Truck Mounted Platforms)
با نصب بالابرهای بوم لیفت مفصلی، تلسکوپی، یا این که مفصلی-تلسکوپی و همینطور بالابرهای قیچی بر روی خودروهای باری، گونه های بالابرهای خودرویی ساخت میگردند. این نوع بالابرها برای طی فاصله‌های وقتگیر، جهت به کارگیری شهری، برون شهری و خدماتی مطلوب بوده و دسترسی از طول ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر را امکان‌پذیر می‌سازد. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر میباشد و در برخی سبک‌های خاص به ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز میرسد.
 
بالابرهای خودرویی کامیونی (Truck Mounted Platforms)
 
۸) بالابرهای عمودبر (Vertical Masts)
پلاتفرم‌هایی ایده‌آل جهت به کارگیری در جای ‌های با دسترسی طاقت فرسا می باشند. بالابرهای عمودبر بصورت مستقیم از طول ۶ تا ۱۰ متر ترفیع می‌کنند. این بالابرها عمدتاً جهت شغل های تعمیر و مراقبت و استفاده در انبارها و مغازه‌ها گزینه به کارگیری قرار می گیرند. این بالابرها قابل به کار گیری در دور و اطراف‌های داخلی و فرنگی بوده و با به کار گیری از لاستیک‌های سپید هیچگونه ردی از خویش روی کف اطراف عمل باقی نمی‌گذارند.
 
بالابرهای عمودبر (Vertical Masts)
 
۹) بالابرهای آکاردئونی (قیچی)
این بالابرها از طول ۳ متر تا ۳۰ متر، جهت شغل در ارتفاعات متعدد ساخت می‌شود. این نوع بالابرها جهت استعمال درخصوص‌های ساخت، سرویس ها همگانی، شست‌وشو، تعمیرات، نگهداری، رنگ آمیزی، آزین بندی و… ساخته شده که برای استعمال راحت در فضاهای باریک مطلوب میباشد. گنجایش بالا، سطح کلان مرتبه، امکان فعالیت همزمان یکسری نفر، طول بسته گردیده کوتاه و تکان‌های اندک در حین از مزیت‌های این نوع بالا بر میباشد. بالابرهای سیار قیچی میتواند خویش محرک، قابل یدک و یا این که قابل انتقال توسط نفر باشند. انواعی که مجهز به موتور دیزل یا این که موتور بنزینی هستند جهت عمل در مکانهایی با سطح های ناهموار و گونه های دارنده موتور الکتریکی جهت شغل در فضاهای داخلی مطلوب هستند. گنجایش سبد این دستگاه‌ها از ۲۳۰ کیلوگرم تا ۲۰۰۰ کیلوگرم میباشد.

بالابر از لحاظ نوع حمل نفربر (جابجایی انسان) یا باری (حمل تجهیزات)

 

 
گونه های بالابر
اشکال آسانسور عبارت اند از نوع صنعتی ، برقی ، ساختمانی ، مریض ، خانگی و هیدرولیکی که در‌این نوشته‌ی‌علمی تماما به معرفی گونه های بالابر می پردازیم.
 
اشکال بالا بر
معرفی انواع بالابر
بالابر یک دستگاهی است که آدم یا این که توشه را در ارتفاعات به طور عمودی و افقی جابجا می‌نماید. شاید این بی آلایش‌ترین معرفی اشکال آسانسور باشد. با بیسون صنعت این تمجید سازندگان و طراحان متعددی توانسته‌اند تاکنون اشکال آسانسور را پیاده سازی و ایجاد نمایند.
 
ما در اینجا تماما به معرفی انواع آسانسور می پردازیم. اشکال آسانسور را می‌توان به شیوه‌های پایین تقسیم بندی کرد:
 
از لحاط نوع اثبات و متحرک
از جهت نوع جنبش افقی ، عمودی یا این که ترکیبی
از لحاظ نوع حمل نفربر (انتقال انسان) یا این که باری (حمل امکانات)
از لحاظ نوع استفاده کننده هیدرولیکی ، برقی ، ساختمانی ، خانگی ، صنعتی
در‌پی به طور کامل به معرفی آن‌ها میپردازیم.
 
معرفی اشکال بالا بر اثبات و متحرک
منظور از آسانسور اثبات خرید بالابر یا این که متحرک این است که دستگاه قابل انتقال هست یا این که خیر که در حالتی‌که قابل انتقال باشد گشوده خودش به دو دسته تقسیم میگردد:
 
هلی یا این که یدک
خودکشش
معرفی گونه های بالا بر اثبات و متحرک
 
نوع هلی یا این که یدک Manually Propelled
یعنی دستگاه دو ، سه یا این که چهار چرخ داراست که می بایست برای انتقال‌اش یا این که می بایست هل بدیم یا این که آن را به یک خودرو حمل توشه یدک کنیم. کار کردن با این دستگاه کمی دشوار و شکیبایی سربر میباشد.
 
آسانسور نوع یدک
 
نوع خودکشش Self-propelled lift
این دستگاه خودش موتور دارااست و نیازی به هل یا این که یدک ندارد. ولی هزینه آن نسبت به یدک مقداری بیشتر می باشد. عمل کردن با آن شادی بخش هست.
 
بالا بر نوع خودکششی
 
نوع اثبات در یکجا فیکس می‌گردد و عمل انتقال، اعمال می دهد. کار کردن با این سیستم بسیار شل و سهل است.
 
معرفی گونه های بالا بر اثبات و متحرک
 
معرفی انواع بالابر از دید نوع جنبش
گونه های بالا بر از جهت نوع جنبش به سه تیم تقسیم می‌شوند:
 
نوع حرکت افقی
نوع جنبش عمودی
نوع تکان ترکیبی
از حیث نوع جنبش افقی Lift with horizontal movement
این دستگاه دارنده یک طول معین فیکس  می باشد. که برای انجام عملیات های متفاوت می‌اقتدار آن را هل داد و به جای متبوع خویش رسید. اسم دیگر این دستگاه چهار محور میباشد.
 
انواع بالا بر از نگاه نوع جنبش افقی
 
از دید نوع تکان عمودی Lift with vertical movement
در‌این سیستم ، میتوان به ارتفاعات گوناگون از حیث عمودی دسترسی داشته باشید. حرکت عمودی از 0.5 متر تا 40 متر نیز وجود دارد. فعلا خویش این دستگاه به شیوه‌های مختلفی پیاده سازی و ساخته می شود.
 
گونه های بالا بر از نگاه نوع تکان عمودی
 
از دید نوع حرکت ترکیبی Lift with vertical and horizontal movement
مراد از جنبش ترکیبی یعنی هم تکان افقی و هم تکان عمودی می باشد. یعنی شما ضمن تکان عمودی در ارتفاعات جنبش افقی هم دارید. صورت پایین مثال از سیستم ترکیبی است.
 
انواع بالا بر از حیث نوع تکان افقی
 
گونه های بالا بر از لحاظ نفربر یا این که باری
مراد از نفربر یعنی اشکال بالابری که بشر را در ارتفاعات انتقال می‎‎‎‎‎‌نمایند. این سیستم زیرا با جان بشر در ارتباط میباشد، باید دارنده امنیت بالایی باشد. سبک‌های مختلفی دارد که در صورت ذیل اشکال آن را میبینید.
 
اشکال بالابر از لحاظ نفربر یا این که باری
 
نوع باری یعنی انتقال کالا یا این که امکانات در ارتفاعات میباشد. این سیستم در تناژ یا این که گنجایش 20 کیلوگرم تا 50 بدن است. پس می بایست هزینه بیشتری برای تناژهای آسانسور بپردازیم. صورت پایین یک‌سری نوع از این سبک را نماد می‌دهد.
 
معرفی انواع بالا بر از لحاظ نوع کاربری
خواسته از نوع کاربری یعنی در چه صنف، مکانیزم یا این که صنعتی به فعالیت برده شود. که خویش این مکانیزم یا این که صنف دارنده گونه های مختلفی است که در ذیل گونه های آن را ذکر میکنیم.
 
گونه های آسانسور صنعتی
گونه های بالابر برقی
انواع بالابر ساختمانی
اشکال بالابر مریض
اشکال آسانسور هیدرولیکی
اشکال آسانسور ستونی خودرویی
پیرو به طور کامل به معرفی هر یک میپردازیم.
 
انواع بالابر صنعتی
مراد از نوع صنعتی یعنی بیشتر در صنعت های متعدد از قبیل کشاورزی، کارگاهی ، فروشگاهی و … استفاده میشود. که با دقت به نوع استعمال و نیاز از مدلهای مختلفی استعمال می‌نمایند. که در تحت این مدلها را تشریح می کنیم.
 
آسانسور آکاردئونی
یکی‌از عده جور ترین مدلها میباشد. ویژگیهای آن عبارت اند از:
 
امنیت بسیار بالای داراست.
توده جور میباشند
نوسان کمتری دارند.
تا طول 14 متری مطلوب میباشند.
تحمل وزن بالایی دارا هستند
آسانسور آکاردئونی
 
نوع ستونی نفربر
به طور تک ، دو و چهار دکله یا این که چهار ستونی ساخته میگردد. در شرایط تک دکله نوسان بیشتر و گنجایش تحمل توشه کمتر میباشد.
 
اشکال بالابر نوع ستونی
 
گونه های آسانسور نوع ستونی
 
اشکال بالا بر نوع ستونی دو دکله
 
دارنده مختصات پایین می باشند:
 
تا طول 30 متر هم جنبش میکنند.
مدل می باشند.
محصول آلومینیوم
نوسان متعددی دارا‌هستند.
امنیت کمتری دارا هستند
نوع مفصلی Articulating Lift
نوع مفصلی Articulating Lift
 
ویژگیهای آن عبارت اند از:
 
سطح دسترسی عمودی تا 25 متر
سطح دسترسی افقی 5 متر
قابلیت و امکان مانور بالایی دارد.
خودکششی به طور دیزل ، هیبریدی یا این که بنزینی
قابلیت و امکان قابل یدک نیز دارا هستند.
نوع تلسکوپی Types of telescopic lifts
نوع تلسکوپی Types of telescopic lifts
 
دارنده این مختصات میباشد:
 
سطح دسترسی بالا
قدرت مانور کم
قابل نصب بر روی کامیون
نوع مفصلی – تلسکوپی telescopic – Articulating
این نوع آسانسور توان مانور بسیار بالایی دارااست. شیوه حرکت آن ترکیبی از کامل و تلسکوپی است. بخش تلسکوپی روی بوم آن جای‌دارد و بخش مفصلی روی بازوهای z صورت است. هزینه تک تک گردیده این دستگاه نسبت به پیشین‌ها فراتر میباشد. در بخشها بسیار کور می‌اقتدار از آن بهره برد.
 
نوع مفصلی – تلسکوپی telescopic – Articulating
 
نوع زنجیری و کابلی وینچی
این سبک برای حمل فرآورده به کار گیری میگردد. معمولا برای نصیب ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. در ساختمان سازی از این دستگاه برای بالا گشیدن مصاله به کارگیری می گردد، که در گنجایش‌ها یا این که توانهای گوناگون ساخت می‌شود.
 
نوع زنجیری و کابلی وینچی
 
اجزای تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از:
 
نیرو محرکه ( می‌تواند الکتروموتور ، موتور بنزینی ، موتور گازوییلی باشد)
سیم بکسل
قرقره
قلاب یا این که چنگک
در دست گرفتن یا این که مدار امر
و مبنا نگه‌دارای
نوع زنجیری و کابلی هیدرولیکی
درین سبک نیمی از کورس ، به وسیله جک هیدرولیک جابه جا می شود و نصفه دیگر آن توسط کابل یا این که زنجیر جابجا میشود. معمولا هزینه زنجیر نسبت به کابل بیشتر ( به جهت چرخ زنجیر و خویش زنجیرها ) ولی امنیت بالاتری دارااست. از طرف دیگر نصب شرایط کابلی بسیار راحتتر است.
 
نوع زنجیری و کابلی هیدرولیکی
 
نوع عنکبوتی Spider lift
این ماشین به طور خویش کششی میباشد. از آنجاییکه دارنده جک‌های جانبی متعددی است برای اماکن ناهموار بسیار مطلوب میباشد ( دارنده ثبت یا این که ثبات بالایی هست) . انتقال هم به طور افقی و هم به طور عمودی دارااست.
 
نوع عنکبوتی Spider lift
 
گنجایش تحمل توشه از 200 کیلوگرم تا 500 کیلو گرم متغیر میباشد. واحد سنجش انتقال عمود تا 25 مت و جابه جایی افقی تا 10 متر به خویش تخصیص داده است.
 
نوع ستونی حمل خودرو column car lift
در تعمیرگاه‌های خودرو استعمال می‌گردد. و وظیفه اصلی آن لیفت کردن خودرو میباشد. با لیفت کردن خودرو میتوان عملیات تعمیر و نگهداری روی آن انجام داد. به طور تک ستونه و دو ستونه ساخت میشود.
 
نوع ستونی حمل خودرو column car lift
 
تناژ یا این که گنجایش این ماشین متعدد میباشد معمولا از 1 بدن تا 20 بدن ساخته می شود. طبیعا هر چه تناژ بالا رود ارزش مجموع گردیده هم بالا می‌رود. نیروی محرکه آن با استفاده از هیدرولیک جاری ساختن می‌شود.
 
column car lift
 
اشکال آسانسور برقی
برای به جنبش در آوردن نفر یا این که جنس از نیروی برق به کار گیری می‌گردد. مزایای آن عبارت‌اند از:
 
منزه بودن کار
عمل کردن شل و ول با دستگاه
نصب وارفته
هزینه تک تک گردیده زیر
دربرگیرنده معایب زیر می‌باشد:
 
گنجایش یا این که تناژ آن ذیل میباشد.
به جهت استعمال از کابل و زنجیر ، احتمال سقوط زیاد میباشد.
انواع بالا بر ساختمانی
این سبک از اشکال آسانسور در ساختمان‌ها استعمال می شود. یعنی یا این که برای ساختن ساختمان استفاه میگردند مانند وینچی
 
اشکال بالا بر ساختمانی
 
یا این که در باطن ساختمان برای انتقال نفر یا این که توشه استعمال می‌شود. اسم دیگر آن آپارتمانی یا این که خانگی میباشد . در صورتی وقتی گفتن انواع آسانسور آپارتمانی یا این که خانگی منظور به عبارتی ساخنمانی میباشد.
 
انواع آسانسور مریض
این سبک برای انتقال مریض به کارگیری میشود اینک ممکن می باشد برای مریض‌خانه استفاده شود یا این که برای مریض درون منزل استعمال نمایند.
 
اشکال بالابر مریض
 
این سبک اشکال مختلفی داراست، اما معروف ترین آن ها عبارت اند از:
 
نوع لیفت یا این که جلیقه‌ای
نوع پله
نوع نشیمنگاه تولت خارجی
اشکال بالابر هیدرولیکی
خواسته از هیدرولیکی یعنی نیروی لیفت کننده روغن باشد. این روغن یا این که با الکتروموتور برقی یا این که با پمپ دستی فعالیت می‌نماید. انواع بالابر هیدرولیکی بسیار میباشند.
 
گونه های بالا بر هیدرولیکی
 
این نوع ماشین بسیار پر استفاده و پر طرف دار هست. مزایای آن عبارت‌اند از:
 
امنیت بالا
دارنده گنجایش و تناژ بالا از 20 کیلوگرم تا 100 بدن
هزینه ذیل
معایب ان عبارت اند از:
 
احتمال روغن ریزی و کثیفی داراست.
در مکانهای حریق زا نمیشود استفاده شود.
هزینه برقی هیدرولیکی آن بالا میباشد.
گونه های بالابر خودرویی یا این که پشت کامیونی
همه اشکال بالابری که در صدر بیان کردیم در صورتی‌که روی ( پشت ) کامیون نصب شوند به آسانسور خودرویی دارای اسم و رسم می باشند. در اینجا سبک‌های مختلفی از اشکال آسانسور خودرویی به عکس نشان داده‌ایم.
 
امیدوارم که‌این مقاله برایتان موءثر بوده باشد. از دوستانی که از تجارب جدیدی در زمینه‌ی انواع بالابرها دارا هستند، خرسند میشویم پایین همین پست کامنت نمایند تا دیگر افراد از آن به کارگیری نمایند.
 

بالابرهای ستونی ریلی:

 

 
بالا بر به ماشینی گفته می‌شود که برای حمل نفر و یا این که توشه از آن در حالت متعدد استفاده میگردد و علی رقم تصور عموم مردم، با جرثقیل ها و لیفتراک ها و آسانسورها تفاوت دارااست. آسانسور ها انواع و مکانیزم های مختلفی دارا‌هستند که در پایین به آنها اشاره خوا هیم نمود.
گروه بندی بالابرها مبتنی بر قابلیت و امکان حرکتی آنان
۱- بالابرهای اثبات (Fixed Platforms): از بالابرهای اثبات برای انتقال توشه در محل های متفاوت به کار گیری می‌گردد. از آسانسور اثبات تحت عنوان بالابرهای پارکینگی خودروبر، بالابرهای صنعتی در کارخانه ها و انبار ها برای انتقال مواد نخستین و یا این که مال و حتی تحت عنوان بالابر دکان در دکان ها استفاده شود. بالابرهای اثبات می توانند از نوع بالا بر آکاردئونی، آسانسور با جک عمودی، آسانسور مفصلی، بالابرهای کابلی، آسانسور های زنجیری و یا این که ترکیبی از اشکال آن باشند. با افزودن اتاقک، حفاظ و سیستم های ایمنی از بالابرهای اثبات تحت عنوان بالا بر نفری هم به کارگیری می گردد. گاها در مواقعی که بالابر نمی تواند نصب گردد بیسون صنعت و یا این که گنجایش و هزینه آن اذن نمی دهد از بالابرهای اثبات به کارگیری می‌شود. در‌این فی مابین بالابرهای هیدرولیکی اثبات با مکانیزم قیچی (آکاردئونی) ایمن ترین آنان و بالابرهای کابلی به جهت احتمال جداگانه کابل، بیرون شدن از قرقره وینچ و یا این که گیر کردن شی ها و اندام تن میان کابل و وینج، خطر آفرین ترین آنان به حساب می‌آید. چهار گروه اساسی بالابرهای اثبات عبارتند از:
الف) بالابرهای اثبات آکاردئونی (Fixed Scissor Lifts): بازوهای قیچی مانند بوسیله جک هیدرولیک از یکدیگر گشوده گردیده و طول مورد نیاز تامین می گردد. این بالابرها تنها به طور عمودی گشوده گردیده و بیشترین ایمنی را در میان گونه های آسانسور دارا‌هستند. همینطور در تناژ های بالا تا که هیچ یک از مکانیزم های دیگر جوابگو وجود ندارد از بالابرهای قیچی می اقتدار استفاده کرد. به این بالابرها گاها میز هیدرولیکی نیز گفته میگردد و در مواقعی می اقتدار آنان‌را روی ریل قرار داد تا در یک راستای خاص جابجا شوند.
ب) بالابرهای جک مستقیم: در‌این بالابرها جک هیدرولیک مستقیما پایین میز توشه متصل میشود و آن را به سمت بالا حرکت می‌دهد. از نطر ایمنی و گنجایش بعد از بالابرهای خرید بالابر آکاردئونی قرار میگیرد. این آسانسور ها در دکان ها و مغازه ها برای حمل توشه به طبقات به کارگیری میگردد. درصورتی که نفر نیز بخواهد از این بالابرها استعمال نماید بایستی کابین ایمن روی آن قرار داده خواهد شد که در‌این‌صورت‌ به آن آسانسور هیدرولیکی نیز میگویند.
ج) بالابرهای کابلی و یا این که زنجیری: در‌این بالابرها یک موتور کابل و یا این که زنجیر متصل به سکوی آسانسور را تکان می دهد و آن را بالا می‌برد. از لحاظ ایمنی این بالا بر ها بسیار حادئه آفرین بوده و گنجایش پاره ای دارد. این بالابرها بایستی هر روز ذیل استیناف قرار گیرند تا کوشش درست آن‌ها تحقیق و از حادثه هجران خواهد شد. از این آسانسور ها به هیچ وجه نباید تحت عنوان بالابر نفربر استعمال شود.
د) بالابرهای هیدرولیکی-زنجیری یا این که کابلی: در این نوع بالا بر چرخ زنجیر و یا این که قرقره کابل به وسیله جک هیدرولیک نیمی از کورس تکان را طی کرده و نیرو بوسیله زنجیر یا این که کابل به میز شغل جابجایی پیدا می‌نماید و کل مسیر را طی می‌کند. در‌این‌صورت نسبت به بالابرهای جک مستقیم بدون زنجیر به جک هیدرولیک با کورس کمتری نیاز است. این بالابرها نیز برای حمل توشه بوده و برای انتقال نفر توصیه نمیشود. هرچند اشخاص متعددی در جمهوری اسلامی ایران از این بالابرهای هیدرولیکی – زنجیری تحت عنوان آسانسور نفری به کار گیری می نمایند در حالی که سیستم های ایمنی آسانسور و بالا بر را برای آن در نظر گرفتن نکرده اند.
ه) بالابرهای بوم لیفت اثبات (Static Base Boom Lifts): صرفا نوع از بالابر که می‌تواند ضمن دسترسی عمودی، دسترسی افقی نیز تشکیل داد نماید، بالا بر بوم لیفت میباشد. بالابرهای بوم لیفت اثبات معمولا گنجایش مقداری دارا هستند و برای حمل نفر استعمال میشوند.
۲- بالابرهای متحرک (Aerial Working Platforms): بالا بر های متحرک برای به کارگیری نفر پیاده سازی گردیده اند و گاهی به آن بالابر نفر یا این که Man lift نیز میگویند. این بالابر ها به راحتی جابجا گردیده و با ایمنی بالا به یوزرها اذن میدهند در طی های متفاوت به نصب و تعمیر و رنگ آمیزی و… بپردازند. بالابرهای متحرک به دو دسته کلی تقسیم می گردند.
الف) بالابرهای سیار با دسترسی عمودی: این نوع بالابرها صرفا به طور عمودی بضاعت انتقال نفر را در ارتقاع داشته و دسترسی افقی ایجاد کرد نمیکنند. شایع ترین این ماشین ها، بالابرهای هیدرولیکی آکاردئونی (قیچی – Scissor Lifts) ، بالابرهای ریلی و بالارب های عمود بر میباشند. این آسانسور ها از مکانیزم های حرکتی و بالابری متفاوتی به کارگیری می نمایند که درباره آن توضیح داره شود.
ب) بالابرهای سیار با دسترسی عمودی و افقی (Boom Lifts): به‌این نوع از بالابرها اصطلاحا بوم لیفت Boom Lift گفته میشود. این بالابرها خلال تکان به سمت بالا قدرتمند هستند در آسمان نیز تکان نمایند براین اساس نیازی وجود ندارد دقیقا ذیل دفتر کار ایستاده باشند. بالابرهای بوم لیفت نیز انواع متفاوتی دارا هستند. برخی روی کامیون نصب می گردند و بعضا خودشان جنبش می نمایند که در باره آن توضیح داده می گردد. بالابرهای بوم لیفت از مکانیزم های متفاوتی استفاده می نمایند. بی آلایش ترین آن مکانیزم مفصلی میباشد که بازو ها تماما مانند با نیروی هیدرولیک حرکت می نمایند. بالابرهای مفصلی برای طول کم مطلوب می‌باشند و مکانیزم کهن به حساب می آید. نوع دیگر با مکانیزم تلسکوپی کار می نمایند که در واقعیت جک های هیدرولیک و زنجیر بازو هایی را که به صورت تلسکوپ درون یکدیگر می‌باشند را به خارج رانده و دسترسی ساخت‌و‌ساز می‌شود. نوع سوم و جدید خیس و فعالیت آمد خیس مکانیزم مفصلی-تلسکوپی است که دارنده هر دو نوع بازو می‌باشد و از دید توان مانور و عمل در شرایط مشقت بار و همینطور بعدها بسته گردیده دارنده مزیت میباشند.
گروه بندی و مقایسه بالابرها از نظر نوع مکانیزم بالابری:
۱- بالابر هیدرولیکی: آسانسور هایی که نیروی تکان آنان برای بالا روی از جک و یونیت هیدرولیک گرفته می شود را بالا بر هیدرولیکی گویند. این بالابرها بیشترین ضریب ایمنی را فی مابین مکانیزم های گوناگون دارا هستند. بالابرهای هیدرولیکی می‌توانند به طور آکاردیونی، جک بدون واسطه و بوم لیفت ساخته شوند.
۲- بالابر زنجیری: درین بالابرها توشه بوسیله مکانیزم زنجیر و وینچ، به تکان در می آید که برای ایمنی بایستی از زنجیرهای دوبل و ترمزهای ضد سقوط استفاده شود. این بالا بر ها از نظر ایمنی ذیل خیس از بالابرهای هیدرولیکی قرار می‌گیرند چون ضمن سقوط امکان گیر کردن قسمتی از اندام یا این که خرقه و یا این که کالا بین وینچ یا این که زنجیر وجود دارااست که در این‌موقعیت‌ هم اشخاص زخم میبینند و هم بالابر در گیر اختلال می‌گردد. خوب میباشد از این بالا بر ها برای نفر استعمال نشود.
۳- آسانسور کابلی: در‌این بالابرها حرکت جايگاه با استعمال از کابل و وینچ قابلیت پذیر میگردد و برای ایمنی بایستی از کابل دوبل و ترمز های ضد سقوط مصرف شود. بالابرهای کابلی کمترین ایمنی و بیشترین اتفاق را در بین بالابرها داشته و برای حمل نفر حتی با وجود سیستم های ایمنی پیشنهاد نمیشود. برخی از این سبک بالابرها نیز وجود دارد که تحت عنوان بالا بر ساختمانی برای حمل مصالح به کار گیری می گردد.
۴- آسانسور هیدرولیکی – زنجیری: این بالابرها ترکیبی از بالابرهای هیدرولیکی و بالابرهای زنجیری میباشند. در بوم لیفت های تلسکوپی و یا این که در بالابرهای ریلی و ستونی از این مکانیزم به کارگیری می گردد. از لحاظ ایمنی این بالابرها در میان بالابرهای هیدرولیکی و بالابرهای زنجیری قرار میگیرند.
گونه های بالا بر نفر:
۱- بالابرهای آکاردئونی یا این که قیچی: این بالابرها جهت تعمیرات، نصب، رنگ کردن، رسیدگی و… به کار گیری میشود. بالابرهای قیچی از ۳ متر دسترسی تولید گردیده و بعضی شرکت های والا در میان المللی با تکنولوژی بالا کارکشته به ایجاد کرد حد اکثر تا ۳۲ متری آن میباشند. مزیت بالابرهای آکاردئونی گنجایش بالا و سطح کبیر سکوی کاری ان ها می‌باشد. بنابر این گاهی ۶ نفر میتوانند به طور هم‌زمان در طی شغل نمایند. این بالابرها بسته به طول متبوع، بعد ها و قابلیت و امکان حرکتی مختلفی دارند. بعضا از بالابرهای آکاردئونی سیار (Push around) و برخی به طور خودکششی (Self propelled) ساخته میشوند. بعضا از بالابرهای خودکششی می توانند در طول نیز تکان نمایند و نیازی به جک های جانبی ثبت کننده ندارند. برخی از گونه های آن هم دارنده شنی بوده و برای جای های صعب العبور مطلوب اند. در این بالابرها از گونه های موتورهای الکتریکی، دیزلی، بنزینی و حتی هیبریدی به کارگیری می شود. بین بالابرهای نفر، بالابرهای آکاردئونی از امنیت بیشتری منتفع بوده و کمترین تکان را در طول دارا هستند. نیرو محرکه این بالا بر ها می تواند برق تک فاز شهری، باتری، و یا این که موتورهای دیزلی، بنزینی و هیبریدی باشد. همینطور این بالابرها با پمپ دستی نیز ساخته میشوند که برای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که خطر انفجار وجود دارااست مطلوب اند.
۲- بالابرهای ستونی: بالابرهای ستونی را می شود به دو مجموعه مهم تقسیم کرد. هرجند این دسته بندی از دید سازندگان مختلف ممکن است یه خرده مختلف باشد.
الف) بالابرهای ستونی ریلی: این بالابرها که از نوع هلی (Push around) بوده و کالا ریل ها از آلومینیوم هست. این بالابرها نسبت به سبک های آکاردئونی مدل خیس بوده و انتقال آن ها شل خیس است. هر یک سری به جهت بنا آلومینیومی از گنجایش و قدمت کمتری برخوردار می باشند و در حین بیشتر نوسان دارا هستند. ابعاد بالابرهای آلومینیومی به نحوی می‌باشد که برای یک نفر پیاده سازی گردیده و چندان جنبه صنعتی ندارد. هرچند در کشورهایی مثل کشور ایران و چین سبک های دو ریل و چهار ریل آن نیز وجود دارد که سکوی بزرگتر، نوسان کمتر و گنجایش بیشتری دارا هستند اما بعدها بسته گردیده گرانقدر آن ها در مقایسه با انواع آکاردئونی و گنجایش نادر آن ها نقطه ضعف بالابرهای ریلی به حساب می‌آید. بالابرهای تک ریل از ۷ تا ۱۴ متر دسترسی ساخت میگردند. نیرو محرکه این بالا بر ها میتواند برق تک فاز شهری و یا این که باتری باشد. همینطور این بالابرها با پمپ دستی نیز ساخته می گردند که برای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که خطر انفجار وجود دارااست مطلوب اند.
ب) بالابرهای ستونی عمود بر (Vertical Masts): این بالابرها دارنده بنا فولادی بوده و براین اساس قدمت و گنجایش آن‌ها از بالابرهای آلومینیومی بیشتر است. بعضا از گونه های این بالابرها دارنده جیب یا این که فلای بوم که یک بازوی خرد منتهی به سبد است نیز هستند و میتوانند پاره ای دسترسی جانبی تشکیل داد کنند. بالابرهای ستونی عمود بر به طور خویش کششی عرضه می گردند و بعضا از آن ها در طول نیز حرکت کرده و نیازی به جک حانبی ندارند. این بالابرها عموما با برق تک فاز شهری و یا این که باتری شغل می نمایند.
۳- بوم لیفت های خویش کششی: بالابرهای خودکششی بازویی با به عبارتی بوم لیفت در جای هایی به کار گیری میشوند که به دسترسی افقی نیاز می باشد و یا این که طول به قدری زیاد است که بالابرهای آکاردئونی و ستونی جواب گو وجود ندارد. بالا بر های خودکششی دارنده یک موتور الکتریکی، دیزلی، بنزینی و یا این که هیبریدی می باشند و میتوانند با سرعت معدود در دفتر کار جنبش کنند. این بالابرها برای انتقال طولانی مجال نبوده و عموما در وبسایت های کاری می مانند تا عمل به پایان برسد و یا این که در کارخانجات، مرکز ها خرید، فرودگاه ها، مرکزها مذهبی و… که نیازی به پیمایش های زمانبر وجود ندارد از آنان به کارگیری میشود. بعضا از بالابرهای خودکششی بوم لیفت قادرند حتی‌در طول نیز روی زمین جنبش نمایند و نیازی به جک ثبت کننده ندارند. ولی این به شرطی میباشد که شیب زمین از مقدار مجاز تجاوز نکند. همین دستور سبب ساز ارتقا سرعت سعی این بالابرها در مقایسه با دیگر بالابرها می‌گردد. بوم لیفت های خویش کششی به طور مفصلی-تلسکوپی و تلسکوپی ساخت و ساز میگردند. سبک های مفصلی-تلسکوپی از قدرت مانور بالاتری منتفع می باشند و تا حد اکثر ۴۳ متر دسترسی ایجاد گردیده و قابلیت پل زنی دارا هستند. بالابرهای خودکششی تلسکوپی عموما طول کاری بالاتری دارا هستند و حد اکثر تا ۶۰ متر دسترسی ساخت و ساز می نمایند.
۴- بالابرهای کامیونی (Truck Mounted Platforms): انواع بوم لیفت ها و همینطور بالابرهای آکاردئونی را می اقتدار روی خودرو نصب کرد. این بالابرهای هیدرولیکی نیروی خویش را از PTO خودروی حمل کننده اخذ می نمایند. بالابرهایی که طول کمتری دارا هستند را می اقتدار روی وانت نیز نصب کرد که در ایران به آسانسور نیسانی مشهور گردیده اند. بسته به وزن خویش آسانسور و نیز طول دسترسی آن، خودرو های متفاوتی برای نصب بالابرها مطلوب میباشد. گزینش کامیون بایستی به طوری باشد که هم بضاعت حمل بالابر را داشته باشد و هم مانند یک وزنه تعادل برای بالا بر شغل کند. بالابرهای کامیونی از طول ۷ متر تا طول ۱۰۰ متر وجود دارند که بلند سکو ترین بالابرها به اکانت می‌آیند. گنجایش بالابرهای کامیونی بوم لیفت از ۲۰۰ کیلوگرم شروع گردیده و گاهی تا ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز میرسد در حالی که بالابرهای آکاردئونی کامیونی تا گنجایش های فراتر یک‌سری تنی نیز قابل ساخت هستند. بعضی از بالابرهای کامیونی دارنده بوم عایق می‌باشند و قادرند تحت عنوان آسانسور خط گرم در کانال فشار قدرتمند به عملیات بپردازند. از بالابرهای کامیونی در سرویس ها شهری، صنععت برق، صنعت ساختمان و… برای نصب و محافظت امکانات، رنگ آمیزی، شستشو و… به کارگیری می‌گردد. همینطور اشکال بلند جايگاه این دستگاه تحت عنوان بالا بر حریق آدرس در کمک و نجات کاربرد دارا هستند. بالابرهای آکاردئونی کامیونی نیز تحت عنوان آسانسور فرودگاهی و آسانسور دیدبانی و… استعمال میشوند. بالابرهای کامیونی تلسکوپی دارنده بازوهایی میباشند که مانند دوربین های تلسکوپی سابق در تودر تو جنبش می نمایند و با گشوده شدن آن‌ها سبد جابجا میگردد. این بالابرها سرعت کاربری بیشتری دارند و در حین های بالا از این مکانیزم استعمال می‌گردد. بالابرهای مفصلی تلسکوپی نسل نو تری می‌باشند. این بالابرها دارنده یک بازوی مفصلی و یک بازوی تلسکوپی میباشند. همین امر سبب ساز می شود در وضعیت بسته گردیده نسبت به سبک های تلسکوپی و یا این که مفصلی صرفا ابعاد خرد تری داشته باشند. همینطور اقتدار مانور بالا تری دارا هستند و توانمند به پل زنی هستند. در عوض فعالیت با آنان نسبت به سبک های تلسکوپی مهارت بیشتری نیاز دارد.
۵- بالابرهای قابل یدک: در مواقعی که نیاز به انتقال بالابرها در فاصله زمان بر است از بالابرهای کامیونی به کارگیری می‌گردد. اینک آنکه در بسیاری مواقع نیاز به آسانسور همیشگی وجود ندارد و نصب آن روی خودرو خیر تنها کاربری کامیون را تغییر می دهد بلکه از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه وجود ندارد. در این حالت‌ شایسته ترین گزینه برای یوزرها استعمال از بالابرهای قابل یدک است. این بالابرها هم قادرند در فضای داخلی و فرنگی کار نمایند و هم نیازی به خودروهای هنگفت و کامیون برای یدک کردن آن‌ها وجود ندارد. بالابرهای قابل یدک نیز اشکال مختلفی دارند. اشکال آکاردئونی این بالابرها برای دسترسی های عمودی و بوم لیفت های قابل یدک برای دسترسی عمودی و افقی استفاده می‌شود. در کشور ایران گاهی بالابرهای ریلی را نیز یدک می نمایند که به جهت طول بسته گردیده زیاد این بالابرها، تعادل خودرو کاهش یافته و از دید ایمنی توصیه نمیشود. نیرو محرکه بالابرهای یدک کش میتواند برق ۲۲۰ ولت شهری، باتری، موتور دیزلی و بنزینی و یا این که حتی هیبریدی باشد.
۶- بالابرهای عنکبوتی (Spider Lifts): این بالابرها خصوصیت هایی دارند که آنها‌را از دیگر بالابرها مستقل می نماید. بالابرهای عنکبوتی دارنده پهنا و طول بسیار یه خرده در وضعیت بسته گردیده می‌باشند. عموما دارنده شنی های لاستیکی میباشند و قادرند از شیب و پله بالا بروند و در سطوح شنی و خاکی و گلی تکان کنند. همینطور جک های جانبی این بالابرها اذن می دهد که بالابرهای عنکبوتی بتوانند در سطح ها شیب دار خویش را تراز کنند. بدین ترتیب این آسانسور ها آیتم قابل قبولی برای فضاهای داخلی و فرنگی به اکانت می‌آیند. این بالابرها تا طول کاری ۴۲ متر ساخت و ساز گردیده و بسته به‌این طول با برق تک فاز یا این که سه فاز، باتری، موتورهای دیزلی و بنرینی و حتی هیبریدی عمل میکنند. این بالابرهای نفری از نوع خویش پاداش بوده و دارنده یک موتور می باشند که بالا بر برای انتقال روی زمین قادر است از آن استعمال کند. آسانسور های عنکبوتی نیز به طور تلسکوپی و مفصلی-تلسکوپی ایجاد می شوند.
 

به کارگیری از بالابر ساختمانی در ساختمان سازی

برای ایجاد کرد ساختمانی نیاز به یک سری وسایل هست که بتوان توسط آنها روند ساختمان سازی را با سرعت بیشتری به پیش موفقیت.
 
بالابر ساختمانی برای مثال این وسایل میباشد که در ساختمان های چندین طبقه زیاد مورد به کارگیری قرار می‌گیرد تا بتوان به وسیله آن مصالح ساختمانی را از طبقات پایینی با سرعت بیشتر و با نیروی انسانی کمتر به راحتی به طبقات بالاتر فرستاد تا بتوان با استفاده از آن ها طبقات دوم به سپس را نیز با سرعت شغل بیشتری تشکیل داد.
 
بنابراین به جهت پیشبرد سعی در ایجاد کرد ساختمانی می توانید بیسون صنعت   این وسیله کارآمد را خریداری نموده و به خیر از وجود آن در ساختمان های یکسری طبقه استفاده کنید تا با سرعت بیشتری فعالیت ساختمان سازی خویش را به پیش ببرید.
 
ولی پیش از خرید و به کار گیری از بالا بر ساختمانی علاوه بر اینکه می بایست به انواع بالابرها با تمرکز به تعداد طبقات و نیاز خود دقت داشته باشید؛ می بایست نخستینِ امر کلیه روند نصب بالابرها را صورت داده تا پس از نصب درست و اصولی بتوانید به خیر از آن‌ها استعمال نمائید.
 
فعالیت با آسانسور ساختمانی با سرعت و سهولت بیشتر
عمدتا هر وسیله که وارد بازار می شود و جانشینی بی بدیل برای سایر ابزارآلات و تجهیزات قدیمی میگردد؛ می بایست دو فاکتور اصلی را در برداشته باشد تا آیتم تأیید واقع شود و استفاده از آن در میان مردم رواج وسیع ای داشته باشد. این دو فاکتور تأثیرگذار عبارتند از: سهولت بیشتر فعالیت با این ابزار در قیاس با ابزار سنتی مشابه آن و نیز تسریع در مراحل شغل با به کارگیری از ابزار جدید.
 
این دو فاکتور در بالابر ساختمانی نیز به عینه وجود داراستخرید بالابر . به‌این صورت که آسانسور ساختمانی طراحی و تاسیس شده است تا بتوان به وسیله آن کار انتقال ملات و مصالح ساختمانی را در طبقات نخستین به راحتی به طبقات بالاتر فرستاد تا مورد به کارگیری بناها و کارگران ساختمانی واقع خواهد شد.
 
بنابراین دیگر نیازی نیست که برای مهیا آوردن مصالح لازم یک بنا پله های مختلف را از طبقات اول درنوردید یا آجر و مصالح دیگر را از یک طبقه به طبقات بعدی پرتاب کرد که قطعا مخاطرات خاص خود را دارد و با رنج و حوصله فرسایی زیادی هم همپا می باشد؛ بلکه امروزه به راحتی و تنها با استفاده از یک کلید می اقتدار مصالح را از یک طبقه به طبقات بالایی فرستاد.
 
خلال اینکه همین به کار گیری از بالابرها عمل را برای کارگران ساختمانی تسریع بخشیده هست تا آن ها بتوانند با سرعت بیشتری دست به کارهای مربوط به ساخت‌و‌ساز ساختمانی خود بزنند.
 
 
 
طریق شغل کردن با بالا بر ساختمانی
در حال حاضر که با آسانسور ساختمانی آشنا شدید و مبنا شکل گیری آن را با هدف و غرضی خاص شناختید؛ عالی می باشد با طریق فعالیت کردن با آسانسور ساختمانی هم آشنا شوید تا در صورت صلاحدید در صورتیکه خواستید اقدام به خرید آسانسور ساختمانی نمائید؛ بتوانید پس از انتخاب و خرید بالا بر ساختمانی مورد نظر خویش به چه شکل از این ابزار استفاده فرمائید.
 
جمعاًَ عمل کردن با بالا بر ساختمانی بسیار معمولی و شل می‌باشد.
 
ولی در عین اینک بایستی به این قضیه نیز توجه داشت که شغل کردن با بالابر ساختمانی با به کار گیری از نیروی برق است. پس باید احتیاط موردنیاز را در نظر داشته تا با پیش بینی احتیاط مورد نیاز و به دور از هر گونه خطر یا احتمال وجود برق گرفتگی به شغل خود ادامه دهید.
 
برای آنکه با نحوه شغل کردن توسط آسانسور مصالح آشنا باشید؛ پیش از هر مورد دیگری باید با تجهیزات به کار گرفته شده در آن نیز آشنا باشید که در ادامه به عنوان کردن برخی از آنها اشاره شود.
 
 
 
آشنایی با بعضا از ابزار به شغل گرفته شده در بالابر
کار کردن با آسانسور ساختمانی منوط به آشنایی با تجهیزات و ابزارآلات به کار گرفته شده در این وسیله کارآمد و اثرگذار هست. یکی‌از مطرح ترین این ابزارها و امکانات کلید بالابر ساختمانی میباشد که بوسیله همان کلید بالابر و فقط با فشار دادن آن می توان به راحتی مصالح ساختمانی را از طبقه های پایینی به راحتی در کسری از ثانیه به طبقه های بالایی انتقال بخشید.
 
 
 
الکتروموتور بالابر نیز درین دستگاه وجود دارد که با استفاده از نیروی برق هست.
 
گیربکس و قرقره تعالی نیز از دیگر ابزارهای به فعالیت گرفته شده در آسانسور میباشد که جزء مطرح ترین و بارزترین ابزارهای موردنیاز در این دستگاه محسوب می‌شود که صرف نظر از سیم کشی های داخلی و سایر وسایل کوچک و تبارک دیگر دستگاه آسانسور ساختمانی را تشکیل داده اند که با استفاده از این ابزارها می اقتدار به شرح ذیل از بالابر ساختمانی در ساختمان سازی به کار گرفت:
 
برای راه اندازی و به کارگیری از آسانسور ساختمانی باید یک نفر در طبقات بالایی در کنار بالابر بوده و یک نفر پرسنل نیز در طبقه های پایینی مصالح ساختمانی را با استفاده از این ابزار به بالا انتقال اعطا کرد.
 
به این صورت که وی پس از تنظیم مصالح ساختمانی آن‌ها را درون سطل دستگاه قرار داده تا فردی که بالای سر آسانسور قرار دارد؛ بتواند کلید آسانسور را زده و به الکتروموتور دستور چپ گرد و راست گرد داده تا الکتروموتور هم با چرخاندن گیربکس و قرقره تعالی بتواند پروسه بالا و تحت آوردن مصالح ساختمانی را به طبقات بالایی و رجوع و برگشت مجدد آنان به طبقات پایینی صورت بخشد.
 
پس به جای استفاده از نیروی انسانی زیاد فقط با به کارگیری از دو نفر و دستور دادن به بالابر ساختمانی می توان به راحتی هر وسیله ای را درون سطل آن قرار اعطا کرد تا با به کار گیری از نیروی برق به راحتی هر وسیله و مصالح ساختمانی را بتوان به طبقات بالایی انتقال داد تا مورد توجه کارگران ساختمانی قرار گرفته تا بدین ترتیب بتوان طبقات بالایی ساختمان ها را هم به مانند طبقات پایینی با به کار گیری از این مصالح ساختمانی ساخت.
 
 

هنگام استفاده از بالابر نفربر هیدرولیکی به چه مفاد ایمنی بایستی دقت کرد؟

هنگام به کار گیری از بالابر نفربر هیدرولیکی به چه موارد ایمنی بایستی دقت کرد؟
در صورتیکه تصمیم به خرید آسانسور نفربر داراست و یا با یکی آن ها رمز و فعالیت دارید باید همواره موارد ایمنی استفاده از آن را هم در نظر بگیرید.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کلایر، با خلاقیت آسانسور هیدرولیکی معیار رویدادها فعالیت در طی کاهش چشم‌گیری داشته هست اما همچنان عدم توجه به نکات ایمنی خطرآفرین می باشد.
 
آسانسور نفربر هیدرولیکی به دلیل افزایش قابل‌ دقت ایمنی کار در زمان همواره گزینه اعتنا مراکز صنعتی و خدماتی هست؛ ولی همانند هر وسیله دیگری که برای آسودگی بشر ابداع‌ شده، استعمال از بالابر هیدرولیک نیز الزاماتی دارااست که برای ایمنی بیشتر می بایست به آن اعتنا شود. مهم‌ترین نگرانی اوپراتورها و کاربران یک آسانسور مسئله ایمنی آن در طی به‌ویژه تعادل و سقوط می‌باشد.
 
به‌طورکلی مهم ترین پارامتر هنگام خرید و تعیین آسانسور نفری، کاربرد دستگاه می‌باشد. به‌طور مثال بالابرهای تک‌ریل و تک دکله برای فضای باز مناسب نیستند زیرا در ازای باد و نیروهای جانبی تحمل زیادی ندارند. همچنین هنگامی‌ که اپراتور در حین کارهای سنگین جاری ساختن می­‌دهد، نیاز به جاری ساختن نیروهای جانبی بیشتری دارااست که بالابر نفربر آلومینیومی آیتم مناسبی به‌حساب نمی‌آید.خرید بالابر  پس در گام اول مصرف‌کنندگان بایستی به گزینش بالابر اعتنا نمایند و در‌صورتی‌که بالا بر آن‌ها برای حالت مشقت بار‌کاری طراحی نشده است از آن درین شرایط استفاده نکنید.
به کارگیری از بالا بر هیدرولیکی نفربر، بسیار معمولی می‌باشد اما درعین‌ حال نیاز به هوشیاری اوپراتور، شایستگی فرضی، توجه و آموزش دارد. بخصوص اوپراتورها باید موردها ایمنی را جدی بگیرند. توجه به‌سلامت فیزیکی دستگاه، کارایی صحیح سنسورهای ایمنی، تمیزی سبد و سکوی شغل بالابر نفری (برای پرهیز از سر خوردن پای اوپراتور) ازیک‌طرف و دقت به عامل ها محیطی از سوی دیگر حائز اهمیت می باشد.
به‌طور مثال یکی از مواردی که همواره اوپراتور بالابر هیدرولیکی را ارعاب می‌کند، خطر برق‌گرفتگی به‌ویژه در محیط‌های خارجی می‌باشد. رعایت فاصله اصولی و مناسب از کابل‌های توزیع برق باید در راهبرد کاربران بالابر قرار گیرد تا خطر برق‌گرفتگی به دستکم برسد. توجه به‌سرعت باد، شیب زمین، محکم بودن سطح زمین و استقرار صحیح بالابر از نکاتی است که اوپراتور باید نسبت به آن آگاهی داشته و ظرفیت‌های دستگاه خود را بشناسد. نصب پوسترهای ایمنی کار با بالا بر در حوالی که به وسیله کلایر، او‌لین تولید کننده بالابر در کشور ایران ترجمه‌ گردیده‌است می­‌تواند به سطح دور اندیشی و هوشیاری پرسنل شما کمک کند.
پوسترهای ایمنی عمل با بالابر IPAF ترجمه‌شده به وسیله کلایر
 
در بسیاری از حوادث، کارفرمایان و پیمانکاران بدون در نظر گرفتن محدودیت ماشین‌آلات و بدون دقت به نکات ایمنی دست به اقدامات احمقانه‌ای می­‌زنند. کلمه احمقانه شاید مودبانه نباشد ولی حقیقتی است که در هنگام به کارگیری از بالابر، لیفتراک و حتی جرثقیل فیس می­‌دهد. به‌طور مثال قراردادن صندلی و نردبان روی آسانسور نفربر هیدرولیکی بسیار خطرآفرین می باشدبیسون صنعت  . هر لحظه قابلیت داراست اساس‌های صندلی لیز خورده و سقوط از ارتفاع واقعه‌آفرین گردد.
 
در مواردی نیز اعتقاد و باور بیش‌ از حد به ماشین‌آلات و در نظر نگرفتن نکات ایمنی، رویدادها جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. به‌ویژه در هنگام استعمال از بالابر آکاردئونی (قیچی) این اتفاقات شایع‌تر هست. صراحت دارد که بالابر آکاردئونی از لحاظ تحمل نیروی جانبی و سرعت باد مقاوم‌تر می باشد و شم باور بیشتری در حین به مخاطب القا می­‌کند ولی قرار دادن آن روی لیفتراک برای ارتقا دسترسی به طور کاملً غیرایمن و غیراصولی می باشد.
 
 
اقدام احمقانه اپراتور بالا بر نفربر و بالا بردن دستگاه در هم اکنون عمل با لیفتراک
 
از دیگر مواردی که هنگام استفاده از آسانسور نفر باید به آن دقت شود، ایفا مطالعه‌ها و تعمیرات فرصت‌ای هست. دقت به‌سلامت دستگاه و سرویس به‌موقع آن، علاوه برافزایش عمر دستگاه و محافظت سرمایه شما، از بروز حادثه ها ناگوار ناشی از نقص فنی نیز پرهیز خواهد کرد.

همه چیز مورد بالابر کششی باید بدانید

 مسلماً تابحال سوار بالا بر یا همان آسانسور شده‌اید. آیا بدین تفکر کردید بالابر چه گونه عمل می‌کند؟ آیا میدانید یک‌سری نوع آسانسور در حال حاضر وجود دارااست؟ کدام مدل بالابر هیدرولیکی یا بالا بر کششی برای متناسب تر برای اسختمان شماست؟ و … . درین نوشته با ما یاور باشید تا شما‌را با یکی مدل‌های آن یعنی بالا بر کششی آشنا کنیم.

 
تاریخچه‌ ابتکار عمل بالا بر کششی
در حالتی که بخواهیم تاریخچه دقیق ابداع بالابر کششی را بیان کنیم می بایست به هزاران سال گذشته برگردیم ولی مدل‌هایی که امروزه از آنان به کارگیری می شود، خرید بالابر برای اولین بار در سال 1853 توسط «الیشا گریوز اوتیس»، مخترع آمریکایی، ساخته شد. بالا بر کششی الکتریکی مدرن در اوایل دهه 1900 خلاقیت شد و تا به امروز بصورت استاندارد در صنعت باقی مانده هست.
 
بالابر کششی چیست؟
 
همانطورکه در مقدمه نیز بیان کردیم، انواع مختلفی از بالابر در صنعت بالابر سازی وجود دارد که یکی‌از آنان بالابر کششی یا به انگلیسی Traction Elevator می باشد. بالابر کششی در واقع همین آسانسورهای رایج مورد به کارگیری در ساختمان‌ها می باشد که توسط تعدادی کابل و نیروی محرکه به حرکت در می آید.بیسون صنعت   آسانسور کششی بسیار شبیه مدلی می باشد که نخستین دفعه به وسیله «الیشا گریوز اوتیس» نوآوری شد.
 
بالابرهای کششی با استفاده از یک سیستم طناب یا تسمه فولادی حرکت می‌کنند. این پیکربندی آن‌ها‌را قدرتمند می سازد تا سریعتر از آسانسورهای هیدرولیک تکان کنند. آنها همچنین می‌توانند مسافت‌های عمودی وقت گیر‌تری را طی کنند که سبب می‌گردد به کار گیری از آسانسور کششی برای ساختمان‌های معدل، مرتفع و حتی بسیار مرتفع، مورد مناسبی به حیث برسد.
 
گونه های بالابرهای کششی به دو نوع گیربکس‌دار و فارغ از گیربکس تقسیم بندی می‌شوند که برای ساختمان‌های نیمه مرتفع تا حداکثر 76 متر از مدل گیربکس‌دار و برای ارتفاع بیشتر از مدل سوای گیربکس به کار گیری میگردد.
 
پیرو شروع قطعات بالا بر های کششی را معرفی می کنیم و آن گاه به شیوه کارکرد و کاربرد بالابر های کششی میپردازیم.
 
در تصویر بالا اجزای تولیدکننده یک بالابر کششی را مشاهده می‌کنید که بترتیب عبارتند از:
 
تابلو فرمان
موتور
گاورنر
طناب‌های بالابر
راهنمای غلتکی
مبدل موقعیت ثانویه
اپراتور درب
سیستم امان ورود
مبدل توزین بار
بخش ایمنی کابین
تراول کابل بالابر
ریل بالا بر
وزنه تعادل
طناب‌های جبرانی
فلکه تنش گاورنر
بافر وزنه تعادل
بافر کابین
آسانسور کششی چگونه شغل می کند؟
 هنگامیکه بالابر به یک طبقه فراخوانی می‌گردد، موتور شیار را می‌چرخاند. این موتور می تواند در هر دو جهت تکان کند. یکی کابین بالابر را به سمت بالا تکان می دهد و دیگری آن را ذیل می‌آورد.
 
با بالا رفتن کابین آسانسور، وزنه تعادل زیر می آید و بالعکس. وزنه تعادل برای این منظور کاربرد داراست که فشار کمتری به موتور و تک تک سیستم وارد شود. بنابراین برای جنبش دادن کابین آسانسور کششی به بالا یا تحت، نیروی کمتری مایحتاج می‌باشد.
 
اکثر اوقات آسانسورهای کششی دارای یک گاورنر بیشینه سرعت هستند که سرعت بالابر را در اختیار گرفتن می‌کند. معمولاً به ریل‌های شفت متصل می شود و در صورت لزوم می تواند کابین بالابر را فارغ از کابل متوقف کند.
 
کاربردهای بالابر کششی
 
با تمرکز به عملکرد بالابرهای کششی در سرعت و منفعت‌وری بالاتری که دارند، می‌توان از آن‌ها در ساختمان‌های مرتفع، پاساژها، مجتمع‌های مسکونی پر رفت‌وآمد و ادارات استفاده کرد. ولی برای حمل بار، این نوع از آسانسورها گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند و بهتر می‌باشد از نمونه هیدرولیکی آن ها استفاده شود.
 
همچنین در گوشه و کنار‌های صنعتی همانند کارخانه‌ها، پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها، انبارها و مواردی از این دست، برای جابجایی دستگاه‌ها، کالاها، مواد اولیه و غیره از بالابرهای نوع کششی استفاده می‌شود. ظرفیت مدل‌های صنعتی از 500 کیلوگرم تا 30 تن هست و سرعتی در بین 2 تا 6 متر بر ثانیه دارا هستند.
 
تفاوت بالا بر کششی و بالابر هیدرولیکی
بتفاوت بالابر هیدرولیکی با بالابر کششی در طراحی، طرز فعالیت و کاربردشان هست. روی هم رفته این بالابرها کاربردهای متفاوتی دارند. مثلا بالابر کششی در ساختمان‌های بلند بیشتر برای جابه‌جایی بار استعمال می شود و امنیت چندانی ندارد، در مقابل آن آسانسور هیدرولیکی در ساختمان با طبقات محدود به کارگیری می گردد و امنیت نه دارد. هزینه نصب و تعمیر بالا بر کششی نسبت به بالابر هیدرولیکی بیشتر است ولی سرعت بالاتری نسبت به بالابر هیدرولیکی دارد و همچنین انرژی کمتری مصرف میکند.
 
خدمات نصب و راه‌اندازی بالا بر خانگی پله اقتدار
در این نوشته ی علمی تلاش کردیم شما را بالابر کششی از تاریخچه ابداع تا شیوه عملکرد و کاربرد آن آشنا کنیم. با تمرکز به مواردی که درباره بالابرهای کششی در نوشته‌علمی بیان شد، از این مدل بیشتر برای ساختمان‌های مرتفع و مالامال رفت‌وآمد به کارگیری میشود زیرا برای این مورد ها کاملاً نیاز مشتری را برطرف می‌کند.

خرید بالابر و استفاده از آن در صنعت

 بالابر هیدرولیک چیست؟

بالابر هیدرولیک به ماشینی گفته می شود که برای حمل نفر و یا بار از آن به کارگیری می‌شود و علی رقم تصور عامه مردم، با جرثقیل ها و لیفتراک ها تفاوت داراست.این نوع بالابر ها نمونه ای از آسانسور ها می باشند که هیدرولیک در آن محرکی هست که سبب بالا رفتن آن می‌شود.
 
بالابر هیدرولیک گونه های و مکانیزم های مختلفی دارااست که در زیر به آنها اشاره خوا‌هیم نمود.
 
بالابرهای جک بی واسطه:
درین بالابرها جک هیدرولیک مستقیما تحت میز بار متصل میشود و آن را به سمت بالا حرکت می‌دهد. از نطر ایمنی و ظرفیت پس از بالابرهای آکاردئونی قرار میگیرد. این بالا بر ها در مغازه ها و فروشگاه ها برای حمل بار به طبقات استفاده می گردد. در‌صورتی‌که نفر نیز بخواهد از این بالابرها به کار گیری کند باید کابین ایمن روی آن قرار داده شود .
 
مزیت بالابر هیدرویکی:
یکی مزیت های بالا بر هیدرولیک با کابین نسبت به آسانسورهای کششی در مصرف برق آن می‌باشد. در حالتی که بالابر صعودی در تکان هست الکتروموتور روشن می شود ولی اگر‌که رو به پایین باشد فقط شیر برقی تخلیه فعال می شود که کار تخلیه روغن را اعمال می‌دهد که هم در مصرف برق صرفه جویی می‌گردد هم بی صداست.
 
یکی از از سایر از مزیت های بالابر هیدرولیک نداشتن گودال و موتورخانه می‌باشد که در اکثر منازل به علت نداشتن فضای کافی برای این کار از بالابرهای هیدرولیکی به کار گیری می کنند.
 
ویژگی بسیار مهم دیگر بالابر هیدرولیکی این می باشد  بیسون صنعت  که برای نصب این نوع بالابر نیاز به تخریب یا نیاز به چاله بالابر یا بتون ریزی در بخش فوقانی وجود ندارد.
 
طراحی بالا بر با هر اطراف : تنوع بسیار زیادی از طراحی برای معماران و طراحان وجود دارد که با تمرکز به نیاز شما میتوانند در خانه شما پیاده کنند . سوای محدودیت در درب ها و یا شکل کابینت ،خرید بالابر  یعنی حتی می توانید فارغ از گذاشتن درب از آن استفاده شود،همینطور قابلیت انعطاف پذیری آسانسور هیدرولیک با هر مکانی سبب ساز افزایش جذابیت آن در میان مردم شده است .
 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد