مسلماً تابحال سوار بالا بر یا همان آسانسور شده‌اید. آیا بدین تفکر کردید بالابر چه گونه عمل می‌کند؟ آیا میدانید یک‌سری نوع آسانسور در حال حاضر وجود دارااست؟ کدام مدل بالابر هیدرولیکی یا بالا بر کششی برای متناسب تر برای اسختمان شماست؟ و … . درین نوشته با ما یاور باشید تا شما‌را با یکی مدل‌های آن یعنی بالا بر کششی آشنا کنیم.

 
تاریخچه‌ ابتکار عمل بالا بر کششی
در حالتی که بخواهیم تاریخچه دقیق ابداع بالابر کششی را بیان کنیم می بایست به هزاران سال گذشته برگردیم ولی مدل‌هایی که امروزه از آنان به کارگیری می شود، خرید بالابر برای اولین بار در سال 1853 توسط «الیشا گریوز اوتیس»، مخترع آمریکایی، ساخته شد. بالا بر کششی الکتریکی مدرن در اوایل دهه 1900 خلاقیت شد و تا به امروز بصورت استاندارد در صنعت باقی مانده هست.
 
بالابر کششی چیست؟
 
همانطورکه در مقدمه نیز بیان کردیم، انواع مختلفی از بالابر در صنعت بالابر سازی وجود دارد که یکی‌از آنان بالابر کششی یا به انگلیسی Traction Elevator می باشد. بالابر کششی در واقع همین آسانسورهای رایج مورد به کارگیری در ساختمان‌ها می باشد که توسط تعدادی کابل و نیروی محرکه به حرکت در می آید.بیسون صنعت   آسانسور کششی بسیار شبیه مدلی می باشد که نخستین دفعه به وسیله «الیشا گریوز اوتیس» نوآوری شد.
 
بالابرهای کششی با استفاده از یک سیستم طناب یا تسمه فولادی حرکت می‌کنند. این پیکربندی آن‌ها‌را قدرتمند می سازد تا سریعتر از آسانسورهای هیدرولیک تکان کنند. آنها همچنین می‌توانند مسافت‌های عمودی وقت گیر‌تری را طی کنند که سبب می‌گردد به کار گیری از آسانسور کششی برای ساختمان‌های معدل، مرتفع و حتی بسیار مرتفع، مورد مناسبی به حیث برسد.
 
گونه های بالابرهای کششی به دو نوع گیربکس‌دار و فارغ از گیربکس تقسیم بندی می‌شوند که برای ساختمان‌های نیمه مرتفع تا حداکثر 76 متر از مدل گیربکس‌دار و برای ارتفاع بیشتر از مدل سوای گیربکس به کار گیری میگردد.
 
پیرو شروع قطعات بالا بر های کششی را معرفی می کنیم و آن گاه به شیوه کارکرد و کاربرد بالابر های کششی میپردازیم.
 
در تصویر بالا اجزای تولیدکننده یک بالابر کششی را مشاهده می‌کنید که بترتیب عبارتند از:
 
تابلو فرمان
موتور
گاورنر
طناب‌های بالابر
راهنمای غلتکی
مبدل موقعیت ثانویه
اپراتور درب
سیستم امان ورود
مبدل توزین بار
بخش ایمنی کابین
تراول کابل بالابر
ریل بالا بر
وزنه تعادل
طناب‌های جبرانی
فلکه تنش گاورنر
بافر وزنه تعادل
بافر کابین
آسانسور کششی چگونه شغل می کند؟
 هنگامیکه بالابر به یک طبقه فراخوانی می‌گردد، موتور شیار را می‌چرخاند. این موتور می تواند در هر دو جهت تکان کند. یکی کابین بالابر را به سمت بالا تکان می دهد و دیگری آن را ذیل می‌آورد.
 
با بالا رفتن کابین آسانسور، وزنه تعادل زیر می آید و بالعکس. وزنه تعادل برای این منظور کاربرد داراست که فشار کمتری به موتور و تک تک سیستم وارد شود. بنابراین برای جنبش دادن کابین آسانسور کششی به بالا یا تحت، نیروی کمتری مایحتاج می‌باشد.
 
اکثر اوقات آسانسورهای کششی دارای یک گاورنر بیشینه سرعت هستند که سرعت بالابر را در اختیار گرفتن می‌کند. معمولاً به ریل‌های شفت متصل می شود و در صورت لزوم می تواند کابین بالابر را فارغ از کابل متوقف کند.
 
کاربردهای بالابر کششی
 
با تمرکز به عملکرد بالابرهای کششی در سرعت و منفعت‌وری بالاتری که دارند، می‌توان از آن‌ها در ساختمان‌های مرتفع، پاساژها، مجتمع‌های مسکونی پر رفت‌وآمد و ادارات استفاده کرد. ولی برای حمل بار، این نوع از آسانسورها گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند و بهتر می‌باشد از نمونه هیدرولیکی آن ها استفاده شود.
 
همچنین در گوشه و کنار‌های صنعتی همانند کارخانه‌ها، پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها، انبارها و مواردی از این دست، برای جابجایی دستگاه‌ها، کالاها، مواد اولیه و غیره از بالابرهای نوع کششی استفاده می‌شود. ظرفیت مدل‌های صنعتی از 500 کیلوگرم تا 30 تن هست و سرعتی در بین 2 تا 6 متر بر ثانیه دارا هستند.
 
تفاوت بالا بر کششی و بالابر هیدرولیکی
بتفاوت بالابر هیدرولیکی با بالابر کششی در طراحی، طرز فعالیت و کاربردشان هست. روی هم رفته این بالابرها کاربردهای متفاوتی دارند. مثلا بالابر کششی در ساختمان‌های بلند بیشتر برای جابه‌جایی بار استعمال می شود و امنیت چندانی ندارد، در مقابل آن آسانسور هیدرولیکی در ساختمان با طبقات محدود به کارگیری می گردد و امنیت نه دارد. هزینه نصب و تعمیر بالا بر کششی نسبت به بالابر هیدرولیکی بیشتر است ولی سرعت بالاتری نسبت به بالابر هیدرولیکی دارد و همچنین انرژی کمتری مصرف میکند.
 
خدمات نصب و راه‌اندازی بالا بر خانگی پله اقتدار
در این نوشته ی علمی تلاش کردیم شما را بالابر کششی از تاریخچه ابداع تا شیوه عملکرد و کاربرد آن آشنا کنیم. با تمرکز به مواردی که درباره بالابرهای کششی در نوشته‌علمی بیان شد، از این مدل بیشتر برای ساختمان‌های مرتفع و مالامال رفت‌وآمد به کارگیری میشود زیرا برای این مورد ها کاملاً نیاز مشتری را برطرف می‌کند.