آسانسور صنعتی ثابت
بالابرهای صنعت ثابت یک کدام از انواع بالابرها برای جابجایی بار با کاربرد صنعتی می‌باشند. این نوع بالابر بصورت ثابت (غیرمتحرک) در محلی مشخص و معلوم (چاه بالابر) نصب و راه اندازی می شود. بالابر صنعتی باربر درتناسب با حالت افتتاح و ساختمانی منحصر حمل بار طراحی میگردد.

بالابر صنعتی چیست؟
یکی‌از گونه های بالابرهای باربر ثابت بالابر صنعتی می باشد. بالابر صنعتی ماشینی میباشد که در یک مکان ثابت نصب می‌شود و جابجایی بار فی مابین دو یا یک‌سری ایستگاه کاری در ترازهای مشخص خرید بالابر یا نامشخص را ایفا می دهد. در‌صورتی‌که ترازها تعریف‌و‌تمجید شده باشند (مانند تراز طبقات ساختمان) به آنان ایستگاه کاری گفته می‌شود. در غیر اینصورت برای ارتفاع جابجایی محدود بالابر دقیقا در تراز مورد نظر کاربر بصورت متغیر توقف خواهد کرد.

بالا بر ترولی بر باری

گونه های بالابر صنعتی
بالابرهای صنعتی را میتوان مبنی بر متغیرها و مختصات فنی و ساختاری تقسیم  بیسون صنعت بندی نمود. در تحت برخی از انواع بالابرهای صنعتی که بطور معمول گزینه به کارگیری قرار میگیرند شرح داده میشوند.

بالابر صنعتی متحرک
همان گونه که گفته شد یک کدام از مهم‌ترین فاکتورها در دسته بندی بالابرها ثابت یا متحرک بودن آنهاست. البته باید دقت داشت که ثابت یا متحرک بودن به تکان افقی بالابر اشاره دارااست. بالابرهای ثابت صنعتی معمولا در کارخانجات، انبارها، دکان های بلندمرتبه و … آیتم استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بالابرهای صنعتی وظیفه جابجایی بارهای سنگین در میان طبقات معین را برعهده دارا‌هستند. بالابرهای صنعتی متحرک بطور معمول در کارگاه هایی که نیاز به جابجا کردن محدود بار در زمان و جنبش آن بصورت افقی وجود دارااست به کار گیری میشوند. برای مثال بالابرهای صنعتی متحرک میتوان به میز بالابر هیدرولیک اشاره کرد.

اشکال بالابر مطابق نوع کابین و درب
نوع کابین و درب بالابر یک کدام از ویژگی های اساسی آن در دسته بندی می باشد. بالابرهای صنعتی طیف وسیعی از گونه های کابین و درب را در برمیگیرند. این نوع بالابرها ممکن میباشد در برخی کاربردها فارغ از کابین و درب طراحی شوند. در‌این‌صورت‌ یک کفی ( پلتفرم) متحرک بار را میان طبقات جابجا میکند. پلتفرم یا کفی قادر است دارای حفاظ هایی برای ایمنی بیشتر باشد. از سوی دیگر برخی از بالابرهای صنعتی مجهز به کابین های به طور کامل پوشیده از دیواره و سقف هستند. همچنین این بالابرها بمنظور پناه امنیت بیشتر برای کاربران درب های کابین و طبقات مجهز می‌شوند.

کاربردهای آسانسور صنعتی
بالابرهای صنعتی در بخش اعظمی از محیط های کاری کاربرد دارا‌هستند. در زیر به برخی از کاربردهای اصلی این نوع بالابرها اشاره کردیم.

کارخانجات و کارگاه های صنعتی
مغازه های بزرگ
انبارهای محافظت محصول و مواد اول
صنایع نفت و گاز پتروشمی
صنایع دفاعی و نظامی
گونه های سیستم محرکه بالا بر
سیستم محرکه بالابرها بر پایه ی حالت ساختمانی و بهره‌برداری مانند طول مسیر، تعداد توقف، ظرفیت بار و …تجهیز میگردد. مهمترین سیستم محرکه های آیتم استفاده در انواع بالابرها، هیدرولیک، وینچی و کششی می‌باشد.

بالا بر هیدرولیک صنعتی
متداول ترین و مناسب ترین سیستم محرکه برای گونه های بالا بر صنعتی، مکانیزم هیدرولیک است. بالابرهای صنعتی معمولا با ظرفیت نسبتاً زیادی طراحی میگردد. با تمرکز به کاربرد آنان که اکثر وقت ها حمل بار در کارخانجات و ساختمان های صنعتی می‌باشد تحمل ظرفیت بار موردنیاز یک کدام از خصوصیات اصلی گزینه انتظار می‌باشد. همچنین به دلایل متعدد به عنوان مثال ایمنی ترجیح به حرکت بالابر با سرعت های پایین تر میاشد. این دو ویژگی در سیستم های هیدرولیک تماماً هماهنگ می‌شود.

بکارگیری سیستم هیدرولیک در گونه های بالابر مزایای دیگری نیز پیش رو قرار می دهد که پیرو مورد استیناف قرار خواهد گرفت.

بالابر سنگین باربر هیدرولیک

آسانسور صنعتی وینچی
بعداز سیستم هیدرولیک بالابرهای وینچی کاربرد بیشتری دارا هستند. در مقایسه، سیستم های کششی بالابرهای وینچی ساده تر و اقتصادی تر می باشند. بالابرهای وینچی مکانیزم عملکرد بسیار معمولی ای مانند چرخ چاه دارا‌هستند. روش فعالیت بالابر مبتنی بر گردش یک قرقره متناسب از طریق الکتروموتور گیربکس میباشد. با جنبش موتور گیربکس قرقره سیم بکسل را به دور خود می چرخاند. با چرخش سیم بکسل دور قرقره کفی بالا بر در یک جهت جنبش میکند. همچنین با چرخش بر خلاف جهت قرقره کفی بالا بر نیز در جهت معکوس حرکت میکند.

بالا بر وینچ در مقایسه با سیستم هیدرولیک مصرف انرژی بسیار بالاتری دارااست. همچنین تامین ایمنی مورد نیاز در بالابرهای وینچی خلل تر است.

آسانسور کششی (وزنه تعادلی)
برخی از بالابرها از طریق مکانیزم کششی و با کمک وزنه های تعادل کار میکنند. این نوع مکانیزم که در اغلب آسانسورهای مرتفع مشاهده میشود و بیشتر در بالابرهایی با ارتفاع جابجایی بسیار بلند مورد به کارگیری قرار می گیرد. نصب و فعال سازی اصولی بالابرهای وزنه تعادلی در مقایسه با سیستم وینچی غامض تر میباشد. با این هم اکنون دو ویژگی مهم این نوع بالابرها عبارت میباشد از سرعت بالا و مصرف انرژی تحت.

به واسطه وزنه های تعادل مصرف برق لازم موتور به نحو چشمگیری کاهش می یابد. مقایسه مصرف برق بالابر کششی و هیدرولیک مقداری بغرنج تر میباشد. در شرایطی‌که چه در سییستم های هیدرولیک موتور با اقتدار بالاتر به عمل می رود اما موتور درحرکت رجوع و برگشت بالابر بی سر و صدا میباشد.

اجزای بالابر صنعتی هیدرولیک
آسانسور هیدرولیک باربر دربرگیرنده اجزا و قطعات هیدرولیکی، مکانیکی و الکتریکی می باشد. به‌دنبال به مهم ترین اجزا هیدرولیک آسانسور اشاره می‌گردد.

جک و پاوریونیت هیدرولیک بالا بر
مهمترین قسمت نیروی محرکه بالا بر هیدرولیک جک و پاوریونیت می باشد. جک بالا بر استدلال جنبش دهنده کفی یا کابین است. تکان جک از طریق جریان روغن پایین فشار صورت می‌گیرد. جریان روغن و در اختیار گرفتن آن در بالا بر نیز از طریق پاوریونیت تشکیل داد میشود.

پاوریونیت متشکل از یک پمپ هیدرولیک برقی (کوپل شده با یک الکتروموتور)، شیرهای در اختیار گرفتن جریان، تانک روغن و برخی ادوات هیدرولیکی دیگر میباشد. هماهنگی و محاسبات صحیح جک و پاوریونیت بعنوان یک سیستم مرتبط به مراد سعی مناسب بالابر ضروری می‌باشد.

تشکیل داد جک و پاوریونیت بالابر هیدرولیک بایستی توسط شرکتهای کارشناس در موضوع بالا بر و بالا بر صورت گیرد. زیرا قطعات کیفیت خوب و ایمن گزینه استفاده در بالابر هیدرولیک مشابه سیستم های آسانسور هیدرولیک هست.

کفی یا کابین بالابر صنعتی
بخشی از بالابر که جنبش میکند و بار را جابجا مینماید پلتفرم (کفی) کابین هست. در تناسب با وضعیت کاری و بهره برداری از دستگاه، بالا بر با کفی یا کابین صنعتی طراحی و ایفا میگردد. اگرچه بکارگیری یک کابین به طور کاملً پوشیده با دیوار و سقف بسیار ایمن تر است. اما در برخی موردها به دلیل وضعیت خاص کاربری استعمال از یک کفی بالا بر کاربرد بیشتری دارد. در اینگونه وضعیت می بایست راهبرد های ایمنی سختگیرانه ای در کارخانه برای کاربری بالابر تدوین و به اجرا در آید.کابین در بالابرهایی که در ساختمان ها و کارخانجات بمنظور حمل بار آیتم استفاده قرار می گیرد بایستی دارای ویژگی های خاصی باشد. مهمتر از هر چیز در ارتباط با کابین های صنعتی استحکام و مقاومت در ازای گونه های نیروهای وارد به دستگاه میباشد.

کابین های صنعتی عموماً د رمعرض بارگیری و تخلیه بارهای سنگین از راه‌های گوناگون می‌باشند. به این ترتیب لازم میباشد در عوض نیروهای استاتیک و دینامیک در جهات مختلف مقاوم باشد. این نیروها در تناسب با ساختار ریل و جک در گونه های بالا بر صنعتی هیدرولیک و کششی گشتاورهایی ساخت میکنند که می بایست در طراحی لحاظ شوند.