بالا بر غذابر یا این که بالا بر رستورانی عنوانی میباشد برای دستگاه های آسانسور اثبات برای حمل طعام یا این که هر سیرتکامل مواد غذایی. این نوع بالابرها در بخش اعظمی از ساختمان ها برای مثال رستوران ها گزینه استعمال قرار گرفته و انتقال خوراک دربین طبقات را سهل و آسان می نمایند. بالابرهای غذابر حمل سینی با عناوینی به عنوان مثال بالا بر سینی بر، آسانسور پیتزا بر، آسانسور کافی شاپ، بالا بر خدمت، مون شارژ خرید بالابر و دامپ ویتر شناخته میگردند. کابین این بالابرها بایستی در تطابق با ملزومات بهداشتی پیاده سازی خواهد شد.
 
کاربرد آسانسور رستورانی
در هر ساختمانی با نیاز به حمل و انتقال خوراک یا این که مواد غذایی فی مابین  بیسون صنعت طبقات می قدرت از آسانسور رستورانی یا این که بالا بر آشپزخانه بهره برد. بعضی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه عبارت اند از:
 
رستوران ها
فست فودها
تالار های غذاخوری
کافی شاپ
منو باز اداره ها، دانشکده ها و مرکز ها همگانی
مریض‌خانه ها
بالا بر غذابر رستورانی
کابین بالا بر غذابر سینی بر
کابین آسانسور رستورانی غذابر به طوری استانداردسازی گردیده که ملزومات بهداشتی آیتم اعتنا قرار گیرند. جداره های داخلی کابین، کف و سقف تماما با ورق استیل استنلس پوشش گرفته اند و قابلیت و امکان شستشوی مکرر دارا‌هستند.وضعیت بهره‌برداری، نوع ظروف و ولی موقعیت ساختمانی محل بعدها کابین را گزینش میکند.
 
بعدها کابین رستورانی
بعدها کابین بالابرهای غذابر در تناسب با نوع ظروف یا این که سینی متداول در رستوران یا این که کافه در لحاظ گرفته میگردد. بطور معمول این اندازه می بایست بنحوی باشد که یک سینی با پاره ای مسافت در دیواره ها براحتی باطن کابین مکان گیرد. بعد ها کابین ساده آسانسور غذابر سینی بر پهنا ۵۰ عمق ۴۰ و طول ۵۰ سانتیمتر دارااست. اما بعدها کابین با اعتنا به حالت ساختمانی قابل تغییر‌و تحول میباشد. اما در صورتی بعد ها بزرگتری متبوع باشد می بایست گنجایش دستگاه نیز ارتقا یابد.
 
کابین آسانسور
 
جهت ورود و خروج کابین
در بیشتر کاربری ها کابین از سه طرف بسته و یک طرف برای ورودی گشوده میباشد. ولی در برخی مواقع، وضعیت ساختمانی غامض خیس میباشد. احتمال اینکه بارگیری از دو ضلع متعدد باشد نیز وجود داراست. از جمله، کابین های تونلی از دو سمت مقابل بارگیری می گردند. یعنی در یک پایانه از یک سمت پیاله وارد آسانسور می‌شود. در پایانه دیگر از سمت مقابل بیرون میشود. همینطور کابین هایی با ورودی همسایه قابلیت پیاده سازی دارا‌هستند.
 
تعداد طبقه کابین
بطور معمول کابین آسانسور رستورانی دارنده یک طبقه میباشد که از لحاظ طول آن را به دو نصیب تقسیم می نماید. اما در شکل ضرورت و نیاز کاربری قابلیت و امکان پیاده سازی و تشکیل داد با سه قسمت یعنی دو طبقه نیز وجود دارااست. طبقات می بایست از فرآورده استیل باشند. همینطور بایستی در محل متبوع بصورت دایم سفت گردیده باشند. اتصالات یا این که می بایست با به کار گیری از جوشکاری استیل باشد یا این که با پیچ و مهره و هر اتصال دیگری از مال استیل صورت بپذیرد.
 
کالا کابین
کالا کابین همان گونه که گفته شد بایستی قابلیت شستشوی مکرر سوای احتمال اکسیداسیون یا این که زنگ زدگی را داشته باشد. براین اساس می بایست از استیل های ضد زنگ استعمال شود.
 
کابین بالا بر
 
درب آسانسور رستورانی
بالابرهای رستورانی غذابر می بایست دارنده درب محافظ طبقات باشند. این درب ها در پایانه های کاری اثبات گردیده اند و بایستی به سنسور یا این که قفل ایمنی مجهز شوند. در فقدان درب طبقات، در شکل عدم حضور کابین در پایانه بالا روزنه ورودی آن قادر است به پرتگاه تبدیل خواهد شد. برای ایمنی بالابرها رستورانی از گونه های درب می اقتدار استفاده نمود. یک کدام از گونه های درب های رایج آسانسور غذابر، درب گیوتینی میباشد. همینطور قابلیت استعمال از درب های کشویی افقی یا این که قائم به فراخور موقعیت ساختمانی وجود دارااست. درب لولایی نیز در بالابرهای آشپزخانه گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد.
 
سینی بر
 
خصوصیات فنی مون شارژ
خصوصیات فنی بالا بر رستورانی غذابر یا این که مون شارژ مشمول مشخصه های کلی پیاده سازی مثلا گنجایش، ارتفاع مسیر، تعداد توقف و … می‌شود. در پی به توضیح هر مورد از مورد ها پایین می‌پردازیم.
 
گنجایش بالا بر رستورانی
گنجایش توشه بالا بر رستورانی غذابر معمولا در بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در حیث گرفته میگردد. بالابرهایی با گنجایش فراتر نیز قابلیت و امکان پیاده سازی و تشکیل داد دارا هستند البته کاربرد چندانی برای رستوران نخواهند داشت. یک نکته حائض اهمیت در‌این ارتباط دقت به گنجایش اثر گذار میباشد. چراکه سیستم محرکه دستگاه قابلیت و امکان تحمل توشه بیشتری را داراست. بخشی از وزن مرتبط با کابین و متعلقات میباشد.
 
ارتفاع مسیر آسانسور غذابر
مثلا مهم ترین خصوصیات فنی بالا بر رستورانی غذابر ارتفاع مسیر آن میباشد. تراولینگ یا این که ارتفاع مسیر، مسافت عمودی کف اولی توقف تا کف واپسین توقف میباشد. از جمله یک بالا بر با دو پایانه و مسافت طبقات ۳ متر، ارتفاع مسیری متساوی سه متر دارااست. رتفاع انتقال بسته به تعداد طبقات مختلف میباشد.
 
تعداد توقف بالا بر رستورانی
خواسته از تعداد توقف، تعداد ترازهایی که تحت عنوان پایانه کاری قرار گرفته است. تعداد توقف ها میتواند ۲ پایانه یا این که بیشتر باشد. فرض فرمائید در رستورانی آشپزخانه در زیرزمین، تالار غذاخوری در همکف و کافه در طبقه نخستین آن میباشد. یک آسانسور مطلوب درین ساختمان دارنده سه پایانه یا این که توقف میباشد.
 
سیستم محرکه آسانسور
مراد از سیستم محرکه مکانیزم و امکانات نیرو محرکه برای تلاش بالا بر میباشد. آسانسور رستورانی می‌تواند با گونه های سیستم محرکه پیاده سازی و طراحی گردد. همه گیرترین سیستم های محرکه آسانسور غذابر عبارت اند از هیدرولیک، وینچ، کششی وزنه تعادلی.
 
برق موتور آسانسور
در پیاده سازی و اجرای بالا بر رستورانی سینی بر بایستی برق جانور در ساختمان سنجیده شود. جریان و تعداد فاز برق ساختمان در تعیین سیستم نیرومحرکه و گنجایش آن اثر بدون واسطه داراست. اکثر وقت ها دستگاه های مون شارژ می‌توانند با برق تکفاز نیز شغل نمایند.
 
بالا بر دوبل
 
آسانسور هیدرولیک غذابر
همان طور که تیتر شد یکی‌از شایسته ترین سیستم های محرکه بالا بر رستورانی هیدرولیک میباشد. در سیستم های هیدرولیک براحتی می قدرت حرکتی قابل انعطاف و معدود صدا تشکیل داد.این نوع دستگاه با به کار گیری از یک جک هیدرولیک و پاوریونیت فعالیت میکند. بکارگیری یک شیر در دست گرفتن کیفیت عالی قادر است حرکتی بسیار مناسب برای بالا بر ساخت و ساز نماید.
 
بالا بر رستورانی کششی
در بالابرهای رستورانی کششی از یک وزنه تعادل، فلکه، موتور و گیربکس به کار گیری میشود. مکانیزم همت مانند آسانسورهای کششی میباشد. دراین‌صورت سیم بکسل ها از یک سمت کابین را گرفته و بعداز عبور از فلکه موتور از سمت دیگر به وزنه تعادل بسته میگردند. وزنه های تعادل و کابین بایستی هر مورد ریل های مستقل منحصر به فرد خویش را داشته باشند. در‌این مکانیزم معمولا یک اتاق موتورخانه برای استقرار موتور و متعلقات در بالای دستگاه قرار می‌گیرد. می بایست دسترسی های مایحتاج برای سرویسکار به اتاق موتورخانه نیز مهیا خواهد شد.
 
آسانسور رستورانی کششی
 
آسانسور رستورانی وینچ
این سبک بی آلایش ترین وضعیت برای نصب آسانسور ساختمانی میباشد. مکانیزم وینچ با به کار گیری از یک موتور گیربکس، و یک درام یا این که قرقره کار می نماید. با تکان موتور سیم بکسل به دور درام توده می‌گردد. در‌این‌صورت‌ کابین به بالا تکان می نماید. با چرخش معکوس موتور سیم بکسل از به دور قرقره گشوده می گردد. در‌این حالت نیز کابین به تحت جنبش می نماید. موتورخانه در‌این سبک قادر است در تحت تعبیه گردد.
ط