قابلیت باور بالابر چیست؟
در طراحی بالا بر(ها) قابلیت اعتقاد می بایست در بستر نیازهای کاربری گزینه توجه خواهد شد. قابلیت باور بالای آسانسور به معنای احتمال زیر خرابی و خاموشی آن میباشد. بی‌شک رسیدن به امکان اعتقادوباور بسیار بالا هزینه بالایی نیز اجبار میکند. به این ترتیب معیار امکان باور لازم مطابق نیازهای کاربری سنجیده می گردد. در یک ساختمان مسکونی ۵ طبقه که در شرایط بی آلایش نیاز به یک آسانسور دارد خرید بالابر می قدرت از نرم افزار های سرویس و محافظت مناسب و معمول برای افزایش قابلیت باور استفاده نمود. اما افزودن یک دستگاه دیگر برای افزایش قابلیت و امکان اعتقاد هزینه های بالایی دارد که باید آیتم رسیدگی قرار گیرد.

مفهوم قابلیت اعتقادوباور
امکان اعتقادوباور Reliability یک  بیسون صنعت مفهوم بسیار اصلی در طراحی سیستم می‌باشد. سیستم به عنوان دسته ای از اجزای مرتبط و متعامل تمجید می‌گردد که هدف مشخصی را دنبال میکنند. با این تعریف‌و‌تمجید، معیار موفقیت سیستم سوای باخت (خرابی، توقف و ..) در متفحص نمودن هدف (دستور کار سیستم) مضمون‌ قابلیت اعتقادوباور را منعکس می کند. در حقیقت معنا قابلیت باور موردها زیادی از قبیل کیفیت، ماندگاری، پایداری، تلاش و … را در خود جای می دهد. در شرایطی که سیستمی دارای قابلیت و امکان اعتقادوباور بالایی باشد بدین معناست که قادر است با احتمال بالایی آیتم اعتماد قرار گرفته و فارغ از خرابی کار کند. قابلیت یقین بالابر نیز به همین مضمون‌ اشاره دارااست. در صورتی امکان یقین تیم آسانسورهای یک مجتمع مسکونی یا صنعتی بالا باشد، می توان به آنان برای جریان انتقال مواد یا مسافر در بین طبقات اتکا کرد و احتمال خاموشی یا خرابی تحت میباشد.

تفحص اقتصادی قابلیت اعتقاد سیستم
همانطور که عنوان شده افزایش قابلیت و امکان اعتقادوباور آسانسورها هزینه دارد. هزینه های افزایش امکان یقین بسته به الگو و طراحی سیستم مختلف میباشد و می تواند موارد زیادی را در بر گیرد. از جمله اضافه کردن یک بالابر به تک تک آسانسورهای مورد نیاز برای ارتقاء قابلیت یقین بالابر هزینه های بالایی در مرحله تجهیز و همچنین هزینه های ناشی از بهره‌برداری، سرویس و نگهداری را به سیستم تحمیل میکند. از سوی دیگر کاهش امکان اعتقاد و باور هزینه های هنگفتی را به سود بردار اجبار میکند. بجز هزینه های تعمیرات، تعویض قطعات یا در نهایت ردوبدل تک تک سیستم، باید هزینه های ناشی از زمان توقف و خاموشی به دلیل خرابی را محاسبه کرد. هزینه تحت بودن قابلیت و امکان اعتقاد آسانسور می تواند در توقف خط ایجاد کرد یک کارگاه یا عدم قابلیت انتقال بیمار اورژانسی به اتاق شغل در طبقه بالای درمان گاه محاسبه خواهد شد.

در صورتی درصد قابلیت و امکان اعتقاد و باور را در شالوده افقی یک نمودار و هزینه را در اساس عمودی آن منعکس کنیم یک منحنی هزینه های ناشی از ذیل بودن امکان اعتقاد و باور و منحنی دیگر هزینه های هواخواهی قابلیت اطمینان را نشان می‌دهد. همان طور که ملاحظه می شود معمولا یک موازنه اقتصادی در نقطه ای از نمودار پدیدار می گردد که ترازو با صرفه امکان اعتقادوباور را مشخص می کند.

نمودار امکان یقین و هزینه

آسانسورهایی با امکان باور بالا
در بعضی از ساختمان ها حساسیت تلاش بالابر در جابجایی افراد یا بار بسیار بالا است. موردنیاز می‌باشد در این گونه موردها طراحی آسانسورها مبنی بر قابلیت و امکان اعتقادوباور آیتم انتظار صورت گیرد. در اکثری از کاربردهای صنعتی خصوصا در کارخانجات تولیدی، یک یا تیم ای از آسانسورهای صنعتی جابجایی و انتقال مواد یا قطعات در جریان خط ساخت‌و‌ساز را برعهده دارند. در این گونه مفاد با خرابی بالابر امکان توقف خط ساخت و ساز و خسارات بالایی وجود داراست. به این ترتیب یک نکته بسیار مهم در طراحی و اجرای آسانسورهای باری و صنعتی در این صورت ارتقا قابلیت اعتقادوباور است.

همچنین آسانسورهایی که در درمان گاه ها و مراکز بهداشتی و اورژانسی و ستادهای واکنش عملیاتی معضل انتقال بیمار به طبقات را برعهده دارا‌هستند نمونه های نه برای این گزینه میباشند. قابلیت اطمینان بالابر در اینگونه کاربردها می بایست در سطوح بالا طراحی گردد زیرا خرابی آسانسور می‌تواند با هزینه و خسارت بسیار بالایی یاور باشد. امکان اعتقادوباور آحاد سیستم در اشکال بالابر هیدرولیک و کششی می‌تواند بصورت جدا گزینه تفحص قرار گیرد.

طراحی امکان اعتقادوباور
طراحی امکان باور بالابر دارای دو جنبه است. جنبه اول به افزایش قابلیت اعتقاد داخلی بالا بر مربوط میشود. بعنوان مثال بکارگیری قطعاتی با کیفیت و دوام بالا و همچنین سرویس و حفظ درست و منظم ارتقاء امکان یقین داخلی میباشد. البته جنبه دیگر بر طراحی کل سیستم (تیم آسانسورها) با غرض امکان اعتقاد تمرکز داراست. برای ارتقاء قابلیت یقین بالابر تمهیدات گوناگونی در طراحی و اجرای بالابر در نظر گرفته می‌شود که در ذیل به آنها اشاره شده است.

طراحی سیستم بالا بر موازی
طراحی موازی در سیستم به معنای استقرار دو یا چندین بالابر هست که میتوانند به موازات هم عمل کنند. در این موقعیت در صورت ناکامی یا خرابی یک دستگاه مجموع سیستم متوقف نشده و جریان مواد مختل نمی شود. در این‌حالت بایستی ظرفیت مجموع آسانسورها بیشتر از ظرفیت آحاد مورد نیاز در لحاظ گرفته خواهد شد. بعنوان مثال در صورتی ظرفیت مایحتاج برای جابجایی مواد ۲۰۰۰ کیلوگرم باشد در طراحی موازی بجای استقرار یک آسانسور با ظرفیت ۲۰۰۰ کیلوگرم یا بیشتر، از دو دستگاه ۱۵۰۰ کیلوگرم یا سه دستگاه آسانسور با ظرفیت های ۱۰۰۰، ۱۰۰۰ و ۵۰۰ کیلوگرم استعمال می‌شود.

این شیوه امتیازات دیگری نیز برای منفعت بردار فراهم می کند. در‌صورتی‌که ظرفیت بار کمتر از حداکثر ظرفیت طراحی میباشد فشار زیادی به سیستم وارد نمی شود. بعنوان مثال ممکن می باشد در شرایط ساده فقط دو پالت با وزن مجموع ۱۰۰۰ کیلوگرم جابجا شوند. درین‌موقعیت‌ تنها یک بالابر ۱۰۰۰ کیلوگرمی گزینه استفاده قرار می گیرد.